'עשרימיון' – אילת כרמי ומירב הימן במוזיאון חיפה לאמנות 23.07 – 22.01

פתיחה חגיגית בליווי מיצגים – יום שבת 23.7.16 בשעה 20:00 במוזיאון חיפה לאמנות.

אוצרת: סבטלנה ריינגולד

האמניות אילת כרמי ומירב הימן יציגו בתערוכתן החדשה שתיפתח ביום שבת 23 ביולי במוזיאון חיפה לאמנות מיצב וידאו שחוקר ומתמקד במבנה העשרימון, בצורתו ההנדסית-מתמטית ובתנועתיות של הצורה המורכבת ביחס לגוף האנושי.

כרמי והימן בנו מכשיר פרפורמטיבי, עשרימון המורכב מ 30 מוטות במבוק, בגובה 3.33 מטר כל אחד, הנע ומתקדם באמצעות שיתוף פעולה של שבע משתתפות הדוחפות אותו. המשתתפות מניעות את העשרימון על ידי הטלת משקל גופן ושינוי האיזון. כך הופכות האמניות את הצורה ההנדסית-מתמטית לכלי קיבול לגוף האדם ולפעילותו. בעשרימון מצטבר מתח עצום בין הקונקרטי והמקובע לבין האשלייתי והספונטני, בין האפשרי לבין הבלתי אפשרי. התנועה יוצרת כוריאוגרפיה משולבת ומשותפת.

הסרט שמוצג בתערוכה מתאר את תהליך ההתקדמות בסוגי צילום שונים: מבט-על באמצעות רחפן המתעד את התנועה ממבט הציפור כמסע קסום ונטול מאמץ שאף נתווה בו נתיב המסתמן על-ידי הכוכב המטיל לאחור שובל של אור. צילומים נוספים מתועדים באמצעות מצלמות אקסטרים המחוברות לצלעות העשרימון. מבטים אלה חושפים מאמץ סיזיפי של התקדמות, תקשורת מורכבת בין הדמויות, אימוץ השרירים, חלקי הגוף והגפיים, חבטת הזעזוע כאשר הצלעות נוחתות וחובטות בקרקע. המסע מתקיים עם שקיעת השמש, באור הדמדומים ונכנס ללילה המואר בירח מלא.

התערוכה והסרט, בדרכם העשירה והדיאלוגית, עוסקים בתרבות, חברה וזהות במקום הזה ובכל מקום.

זהו שיתוף פעולה שני של שתי האמניות (בעקבות "ליקוי") והוא מהווה את המשך עיסוקן במשחק שבין מדע לאמנות ובין גוף למכונה בדגש על גוף נשי. כרמי שמגיעה מתחום הציור והמיצב הציורי היא אמנית ממציאה, טכניקות, אופני ציור, אסטרטגיות הצבה, והדמויות הנשיות הערומות שלה חוברות להתמודדות מתוחכמת עם  עקרונות ייצוג – מרחב בדו-ממד, רוח בגוף, אמנות וחיים. הימן שמגיעה מתחום הצילום והוידאו, עוסקת בעבודותיה בפער שבין האידאלי והקונקרטי, הווירטואלי והממשי, ומשתמשת באביזרים מעוצבים, בהומור, בהגזמה ובאלמנטים גרוטסקיים בכדי  ליצור תחושה סימולטנית של היכרות והזרה.

תוכנית אירועים מיוחדים תלווה את התערוכה ותכלול השתתפותם של מוסיקאים, אמני קרקס, רקדנים ואמני מיצג.

נעילה: 22.1.17