מיטל כץ – מינרבו וניב כהן 'שמי לגיון, כי רבים אנחנו'

 

15.02 – 17.03

פתיחה: חמישי 15 לפברואר בשעה 20:00

 

"והנה בא לקראתו איש מבין הקברים ורוח טמאה בו…הוא היה גר במערות הקברים ואיש לא יכול עוד לכבול אותו, גם לא באזיקים […] שאל אותו ישוע מה שמך? השיב לו: שמי  לגיון, כי רבים אנחנו". (הבשורה על פי מרקוס, פרק ה)

בפסוק זה מהברית החדשה מתואר המפגש בין ישו לאדם אחוז דיבוק על ידי לגיון של שדים. בשפה הצבאית של אותה התקופה לגיון מנה 5000 חיילים. לגיון השדים ש"נכנס" באדם מטריד אותו יום וליל, ויחד עם זאת מעניק לו כוח אימתני של המון, שפורץ ממנו ללא שליטה.

סובייקט אחד שהוא בה בעת גם ריבוי, הוא דימוי מפלצתי המעיד על מצב תמידי של השתנות. זהו סובייקט בעל גבולות שבורים, שצורתו בלתי ניתנת להגדרה. משהו חייתי/פראי פורץ החוצה, כמו להקת זאבים הפועלת כקבוצה ושבה היחיד אינו רלוונטי. באותו האופן מיטל כץ-מינרבו וניב כהן יוצרים ביחד חלל שבו אובייקטים ודימויים המשלבים דיסציפלינות שונות, מנסחים מבחינה אסתטית שאלות על זהות. העבודות פועלות ביחד כקבוצה התוחמת טריטוריה שבה ניתן לזמן ולחוות את המניעים לעשייה האמנותית המחברים בין האמנים.

כץ-מינרבו מציגה ציורים, קולאז'ים ופרטי אופנה הממשיכים את עיסוקה בדימוי ה Cactus Man, (איש הקקטוס) –  היבריד המשלב בין גבר לקקטוס לכדי דמות אנדרוגינית מלאה בקוצים. דרך דמות זו בוחנת האמנית שאלות של זהות ומנסחת ויזואלית אפשרויות לייצוג המושג "שונות/DIFFERENCE". Cactus Man הוא גם מותג המייצג פריטי אמנות לבישים שהאמנית יוצרת, מתוך תפיסה של אופנה כאלטרנטיבה לקולן של זהויות חדשות. השילוב בין אופנה לאמנות מאפשר ייצוג ויזואלי עשיר של מושגים וסוגים אנושיים חדשים וגופם.

ניב כהן יוצר מסכות ואובייקטים המושפעים מאסתטיקה שבטית אפריקאית, בשילוב אלמנטים אורבניים ועכשוויים בטכניקה של אסמבלאז' מחומרים יומיומיים ופסולת. המסכות מתפקדות כדימוי שטוח, מקפיאות את המבע האנושי ומהוות אמצעי לעיבוד, שיקוף וריפוי רגשות עוצמתיות של כעס וחרדה. הפסלים הם כמעין טוטמים שאליהם מפנה כהן כוח של תיקון ותקווה.

Niv Cohen. BAGA, 146×115 cm, Collage, 2018

 

העבודות מתארגנות בחלל התערוכה כקבוצות באווירה שמהדהדת בין העולם הפגאני הנובע מהעבודות של כהן לבין עיסוק בגוף היברידי הקיים בעבודותיה של כץ-מינרבו. אצל שני האמנים העבודות מתפקדות כאטריבוטים המעבירים כוחות מאגים לאלה הלובשים, מחזיקים או אפילו מסתכלים עליהן. התערוכה כולה עובדת כקריאה למאבק טריטוריאלי של זהוִיות וצורות חדשות.

בתערוכה מתארח ציור של האמנית הנאיבית אלסה מוראלס מוונצואלה, חברת משפחה של כץ-מינרבו וכוהנת סנטרייה (santera, מכשפה דרום אמריקאית המשלבת פולחן אפריקאי עם דת נוצרית). הציור הוא קמע אמתי בעל כוחות אזוטריים.

מיטל כץ – מינרבו נולדה בישראל (1974) וגדלה בוונצואלה, כיום חיה ועובדת בתל אביב. בוגרת תואר ראשון בבצלאל (2007), תואר מדרשה (2000) ותכנית אילוסטרציה של מכון העיצוב של קראקס. עבודותיה הוצגו בארץ ובחו"ל, כולל במיקרו ובגלריה אפרה ברומא, במוזיאון חיפה לאמנות, במוזיאון עין הוד וכן בגלריה אלון שגב. www.mkminerbo.com

ניב כהן נולד בתל אביב (1980), בוגר תואר שני באמנויות, בצלאל – האקדמיה לאמנות ועיצוב, תל אביב 2016, בוגר מכון אבני לאמנות ועיצוב, ולימודי צורפות בשנקר. השתתף בתערוכות קבוצתיות רבות ותערוכות יחיד, כולל במוזיאון נחום גוטמן, בגלריית כורש 14 ובמוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן. www.coheniv.com

גלריה אידריס חלל אמנות חדש במרכז ת"א המנוהל ע"י זוג יוצרים צעירים – ברק רובין וליביה טליאקוצו המבקשים להדגיש את המגוון החברתי במרחב הישראלי בבחירת האמנים. בנוסף, מטרתם להעניק לאמנים עכשוויים אפשרות להציג את עבודתם ולהחזיק בתפקידים השונים במערך של חלל התערוכה, בשאיפה להציג צורות שונות של ביטוי אמנותי תוך חיזוק עיקרון הנגישות לציבור הרחב.

השם אידריס משלב בתוכו מספר של משמעויות: בתרגום מערבית אידריס משמעו ״חנוך״ – לפי התנ״ך הוא הדור השביעי לאדם. באסלאם אידריס הוא שהמציא את הכתב, וגם בנצרות יש אזכורים לחנוך המקראי. במיתולוגיה הוולשית ״כדאיר אידריס״ – הר, שאם שוהים על פסגתו או לוקים בשגעון או מקבלים השראה יצירתית. 

הצטרפו לאיוונט

www.idris.space | רחוב מנדלי מוכר ספרים 8, תל – אביב |  שעות פתיחה: א'-ה' 10:00- 19:00, יום ו' 10:00-16:00