• דליה חי אקו, פרט מתוך התיירחות

דליה חי אקו 'התיירחות' אוצר: אורי דרומר

שבת 10.4 בשעה 12:00 אירוע נעילה:

הרקדניות אמיר רפפורט ונועם פרנק יציגו את יצירתן בחלל התערוכה וביחס אליה.
אמיר ונועם יוצרות משנת 2012 באירופה, ארה"ב וישראל. בוגרות Artez Dance ACademy הולנד.
בתום הופעתן יתקיים שיח גלריה עם האמנית, דליה חי אקו ואוצר התערוכה, אורי דרומר.

התיירחות 1

'התיירחות' היא הצבה בחלל, המורכבת מרישומים וציורים בטכניקות שונות. העבודות נעשו מידי יום, לאורך שנה אחת, כחלק מריטואל יום יומי של האמנית, עד שהפכו לגוף הכולל 365 עבודות המהווה מעין יומן אישי; העבודה הראשונה נעשתה בתאריך 1 בדצמבר 2019 והאחרונה ביום 30 בנובמבר 2020. העבודות בפורמט אחיד, בגודל 21×15ס״מ, בטכניקת רישום בעיפרון, דיו וצבעי אקריליק. ערכו של גוף עבודות זה בהיותו מצבור של עבודות, אך גם ביצירה הבודדת, כל אחת ואחת; שנה שלמה אחת המורכבת מן היום – יום.

לצד גוף העבודות מוצג אובייקט ready-made מטופל – שולחן משפחתי עגול מתקפל, המזוהה עם הבית הישראלי בשנות השבעים. השולחן צבוע בשחור ולבן ועליו סימנים שיכולים להזכיר מבנה של לוח שנה. על גבי אחת מפינותיו כתר צבעוני. במרכז ההצבה – עיגול. את התערוכה מלווה ספר ובו טקסטים שנכתבו על ידי האמנית לאורך השנה ואשר מתייחסים לעבודתה. מבט על הספר מגלה כי לצד הטקסטים מופיע דימוי המורכב מסבך קווים המחוברים ביניהם בנקודות. אלו מייצרים דימוי של רשת, כאשר תוך כדי דפדוף בספר הקווים המחברים נעלמים.

התיירחות 2

ה'התיירחות', כפעולה, מופיעה בסיפורו הקצר של חורחה לואיס בורחס 'טלן, אכבר, אורביס טרטיוס' (מופיע בספר 'בדיונות', עמ' 21, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998). מקורה בשם העצם ירח, המופיע בצורת פעולה. הפיכת שם העצם לפעולה הופכת את ההקבלה בין מופעי הירח ופעולות מחזוריות שונות לפעולה של עצם זה כזה שמייצר את אותה מחזוריות: הזמן החולף בין שני מופעים זהים שלו, התמלאותו והתרוקנותו, קובעים את לוח השנה הירחי המבוסס על מחזור זה, ואותה מחזוריות ידועה, בין השאר, כמשפיעה על הגאות והשפל בכדור הארץ. ההתיירחות תהא אם כך עצם הפעולה המחזורית הירחית המשפיעה על הקיום בעולם. במיתולוגיה ובמסורות עתיקות הירח נקשר לחלום, פנטזיה, הטעיה, היסטריה, פחד, סמי הזיה, אבל גם עם הירידה ל'עולמות התחתונים', מסע אל הלא מודע, מפגש עם הפחדים העמוקים, האפלה. בתרבות העכשווית מוכר, בין היתר, הדימוי של אנשי הזאב המייללים לעבר הירח, סיפורי רפאים ואימה, הזיות מיניות, שיגעוניות וכן חולים מוכי ירח. המעבר מן השם אל הפעולה – מן הירח אל ההתיירחות – מאפשר לחשוב על פעולות 'ירחיות' הנובעות מן העצם ואשר מייצרות משך זמן. פרק זמן. ובעיקר – מחזוריות של זמן.

השמש משאילה את אורה לירח, הזורח באור שאינו 'שלו' והיחס בין הירח וכדור הארץ הוביל ליצירת דימויים וסמלים העוסקים ביחס זה מקדמת דנא. לירח צד מואר וצד אפל והדימוי המוכר 'הצד האפל של הירח' הוא גם שמו של אחד התקליטים של פינק פלויד. שני צדדים אלו מופיעים באופנים שונים בהצבה.

דליה חי אקו, פרט מתוך "התיירחות"

התיירחות 3

ביסוד עבודתה של דליה תיעוד רפטטיבי יום יומי של פרוטרט אישי – הלכי רוח, זיכרונות, מחשבות, חוויות, אירועים. כל עבודה היא תיעוד של זמן אחר, מצב אחר והמעבר מעבודה לעבודה כמוה כגלישה מזמן לזמן, ממצב למצב. בתנועתה הרפטטיבית מיום ליום, האמנית מתעדת, רושמת ולמעשה בעצם מחזוריות זו היא עצמה מתקיימת – מתיירחת.

ההצבה מציגה עבודות לפי סדר הימים בהם הן נוצרו, באופן שהנחתן זו לצד זו על הקיר מייצרת מבנה המאפשר לצופה להתבונן במכלול העבודות כרצף, רצף שהוא מהלך נפשי, ולזהות חוקיות כמו גם לעקוב אחר דימויים, צורות, צבעים, ארכיטיפים ולזהות תבניות חוזרות. העבודה מזמינה להביט בעבודות כמכלול וגם מאפשרת התבוננות בדימויים אחד – אחד. בכך, ההצבה כמכלול מהווה מעין לוח שנה ירחי, בד בבד עם זאת שתוצרי הריטואל היום – יומי מהווים עדות חיה לעצם קיומו ולייחודיותו של כל יום כמופע – ירחי – נפשי- ייחודי.

התיירחות 4

לאחר שהחל הפרויקט, ובעקבות 'משבר הקורונה', נוצרו עבודות גם בתקופות סגר ובידוד, אשר חידדו את הרלוונטיות שלהן כתיעוד אפקטים של אירוע – משבר עולמי יוצא דופן. במהלך העבודה על הפרויקט ניתן ערך חדש לריטואל היום יומי. מחד, התהליך היומיומי מתגלה כמעין 'מעבדה' של מחקר ומיפוי, כאשר כל עבודה קושרת בין האישי והקולקטיבי; ה'מעבדה' של ימי הקורונה מאפשרת התבוננות עמוקה על מגוון האפקטים – החוויות, הרגשות והמשמעויות תחת המגבלות והצווים. מאידך, במצב הדברים הקיצוני, בו ה'שגרה' הידועה והמוכרת הלכה ונשתכחה, נדרש כל אחד להמציא את 'מחזור' ימיו מחדש בכדי לייצר את הקונסיסטנטיות שאבדה. בכך, ניתן לראות בעבודתה של דליה כמה שנועד להחליף את סדר הדברים הרגיל שאבד בתקופת משבר כאוטי, כלומר אפשר לראותה כבניית תבנית של לוח – שנה – ירחי – פרטי.

בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, ת"א: רח' אחריזי 9

ב'-ה' 10:00-13:00, 17:00-19:00 | יום ו' 10:00-13:00 | שבת 11:00-14:00