• שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל.jpg

פריוויו תערוכות #18.6 מאת יונתן ה. משעל

"ניוטון היה אלכימאי, ודקארט עסק בשמאניזם, אבל מה שזוכרים מהם זה את הפיזיקה והרציונליזם" מספר שגיא גרונר, בחלל התערוכה שלו " The Psychonaut" בבית האמנים בתל אביב. גרונר מגיע לתל אביב אחרי 20 שנים של היעדרות, בהן הוא מציג את עבודותיו ברחבי העולם. "התערוכה מתארת מסע שאני עובר. הספיקרים הקטנים מהאלומיניום שמונחים פה על הרצפה, הם הכלים שעבדתי איתם כשהייתי פה די.ג'י. הייתי משמיע מוזיקת טכנו אמיתית, ב180 בי.פי.אם ומעלה, לא משהו שנוח מאד לשמוע, זה לא קצב נוח של האוס. כשהתחלתי ללמוד על שמאמניזם, גיליתי שהקצב הבסיסי של התיפוף בטקסים הוא 180 בי.פי.אם, כדי לסמל קצב פעימות לב כפול מהמהירות הרגילה. הטקסים מגיעים גם ל250 בי.פי.אם, שזהו קצב לב של עובר, פי 4 ממהירות פעימות הלב של האם."

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל.jpg

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל.jpg

התערוכה, אותה אצרה גלית רייך, מורכבת מסימנים בחומר על הרצפה, בקווי מתאר של סמלים עתיקים כמו אנך או טוטם. בתוך מעגלים עשויים מאבנים לבנות או פחם עץ, מונחים חפצים שונים כמו הספיקרים, או מסיכות פנים עשויות ממתכת. כל אחד מהחפצים הוא ייחודי, וכל מסיכה בנויה על אלמנטים סימבוליים אחרים. מעליהם מרחפים דמויות מתכת קטנות קשורות בחוט שקוף, כמו לוליינים במופע נועז.

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל.jpg

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל.jpg

"רציתי שכל אחד ישלים את המיתולוגיה של המסיכות מתוך החוויה האישית והביוגרפיה האישית שלו. במסורת הסינית העתיקה, בטקס החניכה מילדות לבגרות בגיל 7, השאמאן המקומי מכין עם הילד או הילדה מסיכה שמסמלת את מי שהם, לפני שהחברה מעצבת אותם למי שהם אמורים להיות. את המסיכה הזאת תולים בבית, והיא מזכירה לאדם הבוגר כל יום את מי שהוא או היא באמת."

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל

אחת המסיכות, שגם מופיעה על ההזמנה לתערוכה, מופיעה דמות שנוגסת בדיסק עתיק בן אלפי שנים, שנמצא בחפירות ביוון העתיקה. הכתובת בו לא פוענחה, והיא מעוררת סקרנות ועניין מאז שהתגלתה. "הדיסק הזה זהה בדיוק לגודל של די.וי.די. בלי להתכוון, סוני יצרה מדיה שזהה בצורה ובגודל לדיסקית העתיקה. אני קורא לזה מערכת ההפעלה – תחשוב כמה ידע יש מתחת למה שאנחנו חווים, כמה שכבות של ידע מפעילות את החיים כמו שאנחנו מכירים אותם. הזכרתי את ניוטון ודקארט, אפשר לצרף לרשימה עוד הרבה, פרויד למשל. ממה שאני רואה, הרעיונות של האנשים האלו תופסים רק בחלקים שבהם יש השקה עם התפישה הכלכלית של התקופה. זה הכל. לכן, אנחנו נשארים רק עם הרציונליזם, רק עם הפיזיקה, בזמן שניוטון בכלל חיפש את הזהב של שלמה המלך. כל מה שאנחנו חווים כמיסטיקה ומיסתורין, מה שכמעט כל אחד מרגיש שקיים בעולם באופן אינטואיטיבי, כיותר מהעולם הקיים, כחוויה הרגשית, הרוחנית, נדחק בתרבות שלנו לצד."

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל.jpg

שגיא גרונר, צילום יונתן ה. משעל.jpg

לאיוונט: https://www.facebook.com/events/941593479238249/