פריוויו תערוכות #30.4 מאת יונתן ה. משעל

הקופסונים של עדי סנד, יצורים בנויים מצורות מרובעות, הן מן קומיקס אורבני או ״עלילון עירוני, עם אינטרפטציה אישית למצבינו הקיומי״, כפי שמספר עליהם סנד, ומלווים את הנוף העירוני שלי מאז שעברתי לעיר הגדולה. לפני שבוע, נפתחה תערוכת היחיד שלו ״פופ כנעני״ בבית רמי ואורי נחושתן, בקיבוץ אשדות יעקוב מאוחד.

״בתערוכה מוצג גוף עבודות של דמויות הקופסונים שיצרתי מסוף שנות התשעים ועד היום, בסקיצות, חיתוכי עץ, הדפסים, וציורי קיר״. לצידם מוצגים עבודות פחות מוכרות – ציורים מופשטים, פיסול, מייצב, וידאו, ומצגת של פעולות ציור נוספות במרחב הציבורי. סנד הוא דמות מעוררת השראה, בעבודה העקבית שלו שנעשית כמעט כולה על קירות העיר. בסיבוב קצר בין רחוב אברבנל, אבולעפיה ופלורנטין אפשר לראות את ההתפתחות של הסגנון הייחודי שלו. עכשיו, גוף העבודות מוצג גם באופן מסודר במוזיאון, כך שאם אתןם באזור, זאת הזדמנות ששווה לנצל.

עוד אירוע מיוחד מחוץ לעיר הוא ה״מדיהAקטיב״, שקורה פעם בשנה במדרשה לאמנות בבית ברל. שאלתי את ענת ברזילי, ששייכת לצוות האוצרות של הפסטיבל לספר עליו ומה יהיה בו: ״אירוע המדיAקטיב מתרחש זו השנה השביעית במדרשה ונותן במה לסטודנטים מהמדרשה להציג בתערוכה שבה הם לא מחוייבים למדיום או פורמט מסוימים. יש לתערוכה פוטנציאל להיות אירוע שונה שמגלה אמנות חדשה. התערוכה מעלה שאלות על מוסכמות תצוגה ועל האופן שבו אנחנו חווים אמנות. יהיו מייצבים, מיצגים,ווידיאו, עבודות פיסול וציור ונסיונות במדיומים שאולי עוד אין להם שם.


מה היה תהליך העבודה עם האמניות המשתתפות? חמישים סטודנטיות וסטודנטים מהתואר הראשון ומלימודי ההמשך מציגים. התהליך עם המציגים היה פתוח – הרצון היה להבין את הצורך של הסטודנטים ולענות עליו, לדייק את העבודות על ידי ההצבה. למשל: להבין אם העבודה זקוקה לחלל פנימי או אולי תעבוד טוב יותר אם תהיה עבודת חוץ. להתערב כמה שפחות, להקשיב כמה שיותר.״

מה נראה באירוע?
״מלבד התערוכות יש את תוכנית הערב: יפתחו בסט תקלוט הצמד המקסים My Litlle Pony Is A Computer – אלינור סלומון וענבל שירין אנלן. אהד פישוף יופיע עם HD . מופע אודיו ויזואלי שהועלה לראשונה בפסטיבל פרינט סקרין 2014, הפעם פישוף יחרוך את אולם ההרצאות המדרשתי, בפסיכודליית מצגת הפאוור פוינט . שף מדופלם יכין תפוחי אדמה ותפוחי עץ בתנור עם תוספות כיפיות. יהיה מופע טלפתי שהוא בעצם מופע של מילים, ו Karma She (כרמל מיכאלי) תסגור את הערב. בין מופע למופע יתקיימו מייצגים וגבי קלזמר, דיקן הפקולטה יציג בועה.״

״הדבר היפה במדיAקטיב הוא שההפקה והאוצרות היא בשיתוף מלא עם הסטודנטים. דניאל לנדאו אוצר את האירוע, אירית מילוא על הצד הטכני וכל היתר הוא באחריות הסטודנטים. יש אפשרות גדולה ללמוד, לטעות ולתהות תוך כדי עבודה. בניית אתר אינטרנט, יצירת טיזר, הפקה, אוצרות. אני חושבת שזו הדרך הטובה ביותר ללמוד משהו באמת ולצבור נסיון במסגרת הלימודים. רותם בידס, סטודנטית בשנה ב', בנתה את האתר, אפשר לקבל גם בו עוד פרטים״

לאירוע הפייסבוק: https://www.facebook.com/events/810449292359060/

בקוביה בסלון יפו לאמנות אצרו אוצרות הבית טליה ארנט וגל כהן את התערוכה הזוגית ל Dioz ו- signor Gi, בשם ״Cut by demand #3 – גן התענוגות הארציים״. זוהי תערוכת המשך לפעולות המשותפות של השניים, בהן הם חותכים עבודות לפי דרישת הקהל מתוך פלטות גדולות שציירו במשותף, וגם מעבודות אישיות. 

״הרגשנו שבעבודה המשותפת אנחנו משלימים ממש טוב אחד את השני״ מספר signor Gi, ״עבדנו באינטנסיביות בחודשים האחרונים על העבודה הזאת, שתהליך שלה היה מורכב מכמה חלקים: מפלטות גדולות שנעשו בעקבות טריפטיך של הירונימוס בוש, חיתוך שלהם, עבודה בנפרד על כל חלק ולבסוף השלמה של כל אחד מאיתנו את העבודות של השני.״ התוצאה היא תערוכה שמעבירה תחושת כאוס עדכנית לטריפטיך של בוש. טיזר קצר וחמוד שהכינו.

הצטרפו לאיוונט: https://www.facebook.com/events/1595858790653489/

מתוך התערוכות שנפתחות בעיר, חשבתי לציין את תערוכת היחיד של איתי זלאיט ״חרושת התלמים״. הגיע הזמן שיציג תערוכת יחיד, והנה בגלריה P8, תחת אוצרותה של טלי קיים, מוצגים אובייקטים שלא שרדו את המנגון של תרבות הצריכה המערבית. זלאיט הרכיב אובייקטים מחומרים פלסטיים צבעוניים, שלא מתפקדים כמו המוצר שהם אמורים להיות במקור, אלא שואלים אם בכלל יש צורך במוצר מהסוג הזה, עכשיו כשאיבד את צורתו ואת הפרטים המזהים שלו.

לפייסבוק: https://www.facebook.com/events/1626441530920750/

 –