'ברבריות' \\ ראשון 30.12.18 \\ 19:00 אירוע פתיחת התערוכה: מתחממים באש הצנזורה

באירוע הפתיחה של תערוכת הברבריות יחד עם יין חם וערמונים תתקיים הקראה מספרו "מלכיטווס" של המשורר יונתן לוי המוגדר כ"דרמה שירית ושירה דרמטית", ותהלוכה של תזמורת הרחוב Las Piratas Piratas – הפיראטיות הפיראטיות עם מוזיקה מרקידה, שמחה ומגוונת, ומשמרת אווירת רחוב באמצעות נגינה אנפלאגד, כוללת רפרטואר של התזמורת המורכב משירי מחאה מז'אנרים שונים ברחבי העולם.

"שם, על אסדת הגז,/ מלכיטווס ממתין לנשימת אדם…/ על הסיפון כלה./ על כל ציפורן לק./ בבטן ציפורים כלואות./ מכלוב לכלוב חדורה שריקתן/ מחוללת מסכת אסירים". יונתן לוי

אמנים משתתפים:

תערוכה:

מרים וילנר, רפרם חדד, נינו ביניאשוילי, ג'וזף שפרינצק, קבוצת סלה-מנקה ואמיר בולצמן, שחר יהלום.

ארכיון הצנזורה:

מיכל לזר, חגית קיסר, מאירה אשר,דארין טאטור, אנטייה גרי, מוניקה פיץ׳, גל וולניץ, רננה שלמון, איגור זייגר, נתן אודנהיימר, קסניה יורקובה, נמרוד טקסלר, מר אינקוגניטו, ניצן סט, יואנה בליקמן, שלמה כץ, שרון אזגי, רפאל אנדרלין, חנה בן-חיים-יולזרי, לאורה שוורץ וסיביל גוסוב, איל תגר, לילה בטרמן, ענאל רזניק, איל גרוס, היא-לי סופר, אביגיל פריד, רותם בידס, דבורה כהן, גיא אלחנן, שאשא דותן, רונית פורת, ורד ביטן, ג'יימס אוברהלם, אריאל ברונז, נחמה גולן, איתן הידינגספלד ויעל סרלין.

אוצרות:

שגית מזמר, יהודית שלוסברג-יוגב, איב קריסטל, נורית דרימר, אמיר בולצמן

שחר יהלום, קרוקודיל, גבס וספריי תעשייתי, 2015 צילום דניאל לויט

באוגוסט 2018 נערך הדיון האחרון במשפט העירייה נגד גלריית ברבור בירושלים. במשפט הוחלט על הוצאת צו לסגירתה. שיאו של הדיון היה נאומו המכונן של עו"ד יוסי חביליו, מי שייצג את הגלריה. "צדק", הוא אמר שם, "צריך לא רק שייעשה, אלא גם שייראה".

התערוכה "ברבריות" נולדה בעקבות הרדיפה המתמשכת של גלריית ברבור ומוסדות אמנות ואמנים בישראל. היא בנויה כאוסף של הערות על המושג "חופש ביטוי" ומהרהרת במנגנונים המייצרים את ה"מקובל" וה"נכון". דרך אופני ביטוי שונים כמו נאום, סיפור, מיתוס, משפט ומחזה מציגה התערוכה מקרים "ברבריים" – אחרים, שונים, המעוררים שאלות אודות המושג "חופש ביטוי". התערוכה אינה מבקשת להציע סט אמונות ליברלי או פלורליסטי בהכרח, אלא מנסה לגעת בקצוות הביטוי שהחברה שלנו נכונה לשאת. במסגרת התערוכה יהפכו החללים התת-קרקעיים של מעמותה בבית הנסן למרחב להוצאה לאור זמנית, מצע לא-היררכי לביטויים שהתקיימו עד עתה באפלה, שצונזרו.

בלב התערוכה "ארכיון הצנזורה" – אוסף פתוח לעיון הציבור שמכנס עשרות עבודות שצונזרו ונשלחו אלינו במענה לקול-קורא פתוח. כל העבודות המשתתפות הורדו/הושתקו/הוצרו/נקטעו/כוסו/נדחו או נפסלו ברגע שבו ביקשו לצאת לאוויר העולם, בכוחה של צנזורה ממסדית, משפחתית, דתית, פוליטית או עצמית. בבניית הארכיון לא נעשתה בחירה אוצרותית – כל עבודה שנשלחה מוצגת, בליווי טקסט המספר את נסיבות צינזורה. מכלול העבודות שהצטבר – אוסף אפשרויות שלא עלו בקנה אחד עם המקובל והראוי – משרטט את קווי המתאר של מושג הצנזורה עצמו, תמונת מצב פנורמית ייחודית של הזמן והמקום.

לצד "ארכיון הצנזורה" לתערוכה שלושה מוקדים נוספים:
במוקד הראשון יוצגו עבודות העוסקות בשאלות עקרוניות, אתיות ופוליטיות העולות מן המושג "חופש ביטוי". כאן נמצאת עבודת הווידיאו "אי-אמון" של קבוצת סלה-מנקה בשיתוף אמיר בולצמן, ובה שחזור הנאום של עו"ד חביליו במשפט העירייה נגד גלריית ברבור. זה שנים רבות שברבור,פועלת בשכונת מזכרת-משה שבירושלים ומאז שנת 2005, מתמודדת עם רדיפה פוליטית עקב אירוח פעילות ״שנויה במחלוקת״. ב-30 באוגוסט 2018 התקיים בבית-משפט השלום בירושלים דיון בתביעתה של עיריית ירושלים נגד הגלריה. בווידיאו ביקשו האמנים מעו״ד חביליו לשחזר את תמצית טענותיו באותו דיון היסטורי, שבו פסק השופט אמיר דהאן שעל הגלריה לפנות את מקומה. כמו כן יוצגו במוקד זה המחזות הלימודיים של ברטולד ברכט, "האומר כן/האומר לא", בעיבוד לתסכית רדיו מאת גוז'ף שפרינצק.


במוקד השני מוצגים מקרים ספציפיים של אמנים "ברבריים" – אמנים שהסתכנו, או שדמותם קוראת תיגר על המקובל, ששילמו או שעשויים לשלם מחיר על אמנותם. העבודה Fish in a Suitcase" של רפרם חדד מוצגת לצד ראיון מצולם שנעשה במיוחד לתערוכה. בראיון עולה סיפורו של האמן, שנעצר על-ידי המשטרה החשאית בלוב בעקבות ביצוע שליחות אמנותית ונכלא למשך חצי שנה בצינוק. "1.2 קונילמל", עבודתה של מרים וילנר, כוללת שלושה ספרי קומיקס המתארים, מתוך נקודת מבט ימנית משיחית קיצונית, את חייו האנרכיסטיים של נער גבעות ויחסיו עם השב"כ.

במוקד השלישי ייצוגים ויזואליים וטקסטואליים של מקרי ברבריות או מקרי הוקעה. בעבודה "חיות" מטביעה שחר יהלום אקטים ברבריים-אלימים במעין מצבות/ פסלי גבס. נינו ביניאשוילי מציגה עיבוד קולי ורישומי לגירושו של אדלט סיפור המבוסס על מיתוס קנדי אינואיטי של הוקעה חברתית.

התערוכה היא תגובה להידרדרות חופש הביטוי בישראל, נושא העומד במרכזו של סדר היום הציבורי. התערוכה היא גם פרי ביכורים משותף של קבוצת האמנים ברזידנסי במרכז מעמותה, המנהלת את המרכז תוך דיאלוג עם מייסדיו. התערוכה נהגתה, נאצרה והופקה באופן קבוצתי בירושלים ובדיאלוג עם קבוצת סלה-מנקה שבגלות.

קבוצת האמנים ברזידנסי: שגית מזמר, איב קריסטל, נורית דרימר, אמיר בולצמן ויהודית שלוסברג-יוגב

הפרויקט בתמיכת מינהל התרבות, עיריית ירושלים, מפעל הפיס

שעות וימי פתיחת התערוכה:

ג'- 14:00-18:00
ד'- 12:00-16:00
ה'- 14:00-18:00
ו' – 10:00-14:00

נעילה: 15.02.19

הצטרפו לאיוונט

מרכז לאמנות ומחקר 'מעמותה', בית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים

Opening Event – Barbarians Exhibition \\ Sunday, 30.12.18 \ 19:00 \\Warming up with the Censorship Fire

Barbarians was born in the wake of the authorities ongoing struggle against the Jerusalem 'Barbur' Gallery and against attempts to restrict, content and even censor works by artists or institutions that do not fit the spirit of the Israeli institution. The exhibition is structured as a collection of comments on the concept of "freedom of speech" and reflects on the mechanisms that produce the "accepted" and the "correct". Through various modes of expression such as speech, story, myth, law, and play, the exhibition presents "barbaric" cases – others, which raise questions about art and creative freedom

The exhibition is the first joint work of the group of artists participating in the residency program at the Mamuta Center of Art and Research. The group of artists curated the exhibition in Jerusalem in a dialogue with the Sala-Manca group in exile

19:30 – Gathering at Hansen House – in front of Mamuta entrance.
20:00 – We will go together to the square in the procession of the Las Piratas Piratas street orchestra with dancing, joyous and varied music from the orchestral repertoire, which includes protest songs from different genres around the world.
21:00 – Around the barrels of fire and wine openness will read the poet and playwright Jonathan Levy from his book "MelkiTavas".

Opening days and hours:
Tuesday 14:00-18:00
Wednesday 12:00-16:00
Thursday 14:00-18:00
Friday 10:00-14:00

Close: 08.02.19

Featuring
exhibition: Miriam Vilner, Rafram Hadad, Nino BiniashviliJosef SprinzakSala Mancaand Amir BolzmanShahar Yahalom

Archives of censorship: Eytan Heidingsfeld, Nechama Golan, Natan Odenheimer, Ariel Bronz, Vered Bitan, Ronit Porat, Gal Volinez, Renana Salmon, Shasha Dothan, Ksenia Yurkova, Avigail Fried, Dvora Cohen, Hee-Lee Soffer, Eyal Tagar, Eyal Gruss, Guy Elhanan, Rotem Bides, Laila Bettermann, Anael Resnick Nimrod Texler, Laura Schwartz & Sabyl Ghoussoub, Igor Zeiger, Yael Serlin, Hanna Ben Haim Yulzari, James Oberhelm, Raphaelle Enderlin, Sharon Azagi, Shlomo Katz, Yoanna Blikman, Nitzan Satt, Dareen Tatour, Meira Asher, Antye Greie, Michal Leser, Hagit Keysar, Mr Incognito.

 

Curators: Sagit MezamerYehudit Shlosberg- YogevEiv KristalNurit DreamerAmir Bolzman

Production: Shahar Ben-nun