גילי סיטון בשיחה עם עדיה גודלבסקי ואסף רהט על "ליל המינוטאורוס" בגלריה שלוש
יום שבת 23.6 בשעה 12:00
האמנית הרב תחומית עדיה גודלבסקי תאלתר מוזיקה בהשראת התערוכה – נבל, קול ואלקטרוניקה
לאחר מכן יתקיים שיח גלריה עם האמן אסף רהט והאוצרת ים המאירי בתערוכה "ליל המינוטאורוס"
–
בתערוכתו "ליל המינוטאורוס" שעומדת כעת בגלריה שלוש בתל אביב, מציג האמן אסף רהט כחמש עשרה עבודות ציור אקספרסיביות-פיגורטיביות. העבודות עוסקות ומתפלשות ברגשות המפלצתיים והמבעיתים שכלואים בנפש האדם, ואלו נהזים בצבעי אדום כחול ושחור על גבי גיליונות נייר שצמודים אל קירות הגלריה.
בתערוכתו הנוכחית וגם באילו שקדמו לה, חוקר רהט סיפורי מיתולוגיה ודת באמצעות יצורים מיתיים ופרשנויות ציוריות לאגדות שמלוות אותם. תערוכה זו, עוסקת בעיקר בדמותו של המינוטאורוס שחציו אדם וחציו שור, ובמבוך החיים הפנימי, החיצוני והכאוטי של האדם. כאשר נכנסים לחלל הגלריה פוגשים על הקיר ממול ציור המתאר חתך רוחבי של בטן הריונית, בטן העולם, ויצור עוברי מקורנן ומזוקף מכורבל בין דופנותיה. זו סוג של נבואה המזהירה ממתיקותו ותמימותו לכאורה של הולדת הרוע, המוקף בכחול מחניק ודומם של עיניי היקום.
הדימויים בציוריו של רהט עיסתיים ומימיים. הם לעיתים נתלשים האחד מהשני ובעיקר מתמזגים לכדי בלילה של יצורי שאול מוטרפים ורושפי עשן, טווסים מחודדי מקור ובעלי אלפי מבטים, פורטרט של רהב והכלבלב פלוטו. כל אלו מתלכדים למחול ביעותים שלא מותיר מילימטר חף של נייר מצבע והתרחשות.
–
Assaf Rahat, Untitled, 2017, Tempra On Paper, 100×70 cm
–
לתערוכה הנוכחית של רהט וגם לקודמותיה חברה המלחינה, הנבלנית, ואמנית המיצג עדיה גודלבסקי. גודלבסקי הופיעה לראשונה בשנת 2014 בתערוכתו "כימרה" שגם הוצגה בגלריה שלוש, אשר אליה הזמין רהט גם את הרקדנית והאמנית אוריין יוחנן. יחד, יצרו השלושה פרפורמנס שכלל אובייקטים פיסוליים יעודיים של רהט שחוללו יחד עם יוחנן בריקודה הטוטאלי, ונעו לצלילי נגינתה המאולתרת של גודלבסקי.
https://www.youtube.com/watch?v=ie0Tgjel92M&index=25&list=FLj_ompkQ7irYC9u5K10AGPg
לפני כשנה וחצי ביקרה גודלבסקי בסטודיו של רהט ועזבה אותו נפעמת ונסערת. בסטודיו עמדו ציורים מלאי פיגמנטים מרוכזים ויצורים דמוניים, וגודלבסקי נמלאה דחף עז "לעשות עם זה משהו". היא הדפיסה רפליקה של אחד הציורים, התיישבה מולה, וניגנה. מה שהפעיל והניע אותה היו היצריות הסוערת, היצורים השדיים, והצבעוניות העזה בציור. מאז, ממשיכים להתקיים בין רהט וגודלבסקי יחסים דו ערוציים. רהט מאזין ליצירותיה של גודלבסקי בזמן העבודה בסטודיו, וגודלבסקי מנגנת את עבודותיו של רהט ומעניקה להן פרשנות מוסיקלית.
גודלבסקי מאלתרת ומשתמשת באימפרוביזציה המושפעת מדימויים וסמלים ויזואליים, ומייצגת אותם על ידי המוסיקה בדומה, למה שמכונה "תיווי גרפי". בשיטה זו, לא מתבססים על טכניקה של נגינת תווים, אלא יוצרים צלילים וקולות אשר במקרה של גודלבסקי מביעים צבע, ג'סטה, ודחיסות קווית. היא מפרקת את הצורות והצבעים ואלו, לצד הנרטיב המדומיין מתוך הציור, משמשים כחומרי גלם לנגינתה ויוצרים מבנה קומפוזיציוני בתוך מרחב האלתור. לדוגמא, כחול עמוק יכול להתפרש כ"דיסטורשן" ודחיסות הקווים כפריטה בהולה וקצרה. מאוחר יותר התנסתה גודלבסקי גם ב"נגינת" ציורים אחרים של אמנים ותיקים ומוכרים יותר כגון פול קליי, ולואיז בורז'אוה והקליטה חלק מהסקיצות. לדבריה, הפרשנות שבנגינתה נבעה דווקא מתוך החירות שבשפת הציור ואפשרה לה את חופש הנגינה שמנותקת מסימני שפה מוסיקלית. שילוב התנועה החופשית וגוף הנבל המשיכו להשפיע על גודולבסקי והיא הוסיפה לנגינת הנבל כלים אלקטרונים וקולות. היא מחברת לנבל פאנל אפקטים שמופעל ידנית, משתמשת במיקרופון שמוצמד לפה ויוצרת שירה-נגינה של הברות ארוכות ועיצורים. "בזמן הנגינה", מסבירה גודלבסקי, היא מנסה לחלץ דווקא את "החספוס הצלילי" מהנבל ומאתגרת את הכלי בחיפוש אחר ממדים פחות צלולים והרמוניים שמיוחסים לכלי העדין והשמימי הזה.
–
עדיה גודלבסקי, צילום שלומית כרמלי
–
המפגש בין רהט וגודלבסקי אם כן, מהווה כבר תקופה ארוכה כר פורה לשיתוף פעולה סינרגי ביניהם. ניתן אף לומר, שהנגינה המופשטת של גודלבסקי נוצרת מתוך המפגש עם הפיגורטיבי שבציוריו של רהט. המהלך הציורי בכללותו בנוי מאימפרוביזציה ממושכת שמעוגנת ברעיונות, טקטיקה וטכניקה שייחודיים לכל אמן ואמנית. מאידך, מה שמוצג לראווה הוא המוצר המוגמר, ה-ציור. פעולה זו, של מופע חי, מאתגרת את גודלבסקי ואת הצופה שמוזמן להיות שותף להתהוות היצירה, להתאהב או להירתע ממנה, ולבסוף לאו דווקא לפגוש משהו מוחשי ונוכח, אלא בעיקר להיוותר עם זיכרון ותחושה מן חוויה.
בשבת הקרובה, תחבור שוב גודלבסקי לרהט ותפתח את שיח הגלריה המתוכנן במופע שיצרה במיוחד ובעקבות התערוכה. לגבי תוכן המופע אומרת גודלבסקי, ש"היא עדיין אינה יודעת מה תנגן". היא תגיע עם הנבל, הפאנל האלקטרוני והמיקרופון, ותחליט לבצע את מה שהיא מכנה "אלתור מונחה" רק בזמן אמת. במובן הזה, פועלת גודלבסקי כאמנים פלסטיים רבים נוספים אשר בעת הקמת תערוכה, ביצוע מיצג, או אפילו יצירה מול קהל, סומכים על הניסיון, האינטואיציה, והמזל הטוב שיעמדו לצידם ויבראו רגעי קסם מרגשים ומלאי השראה.
ליל המינוטאורוס/ אסף רהט
25/4-7/7
המופע של עדיה גודלבסקי יתקיים ביום שבת הקרוב ה- 23/6 בשעה 12:00 ויפתח את שיח הגלריה בתערוכתו של אסף רהט שיתקיים בשיתוף עם האוצרת והכותבת ים המאירי.