דניה צ'למינסקי 'פרויקט צמיחה' גלריה פריסקופ

פתיחה: יום שבת 5.12 בשעה 12:00 גלריה פריסקופ, בן יהודה 176 ת"א

– 

צ'למינסקי חוקרת בעבודותיה נושאים פיזיים ואנושים אשר משפיעים ישירות ובעקיפין על סביבת האדם. 

 

בתערוכת יחיד IN PROCESS מציגה דניה צ'למינסקי מיצב "סיכות הנבטה", בו שילובים מורכבים בין הטבעי והסינטטי. צ'למינסקי מעצבת 130 עיגולים שונים, עשוים פליז, המתייחסים בגודלם לצלחות פטרי, המשמשות לניסויים במעבדה. היא משבצת בהם זרעי שעועית, כחלק מניסוי. כמו במעשה רישום, אינטואיטיבי, היא מתייחסת לעיגול כמו אל דף עבודה, פורמט עם גבולות מוגדרים שבתוכו מצרפת תכשיט/סיכה המתפקדים כסוג של מיכל; שלעיתים ממלא תפקיד של תומך, תותב או קביים. המפגש בין המתכת לנבט ריתק אותה; לפעמים המתכת עוטפת, מערסלת את התכשיט, לפעמים היא דוקרת אותו. הגבולות מטושטשים ולא ברור תמיד מי תומך במי. היא קוראת לזה "לגדל תכשיט".

– 

'פרויקט צמיחה'  IN PROCESS הוא חיבור בין שתי מערכות. האחת מתוכננת מאד. מדוייקת. מעשה ידי אדם. זהו ה-IN. והשנייה, ה-PROCESS, היא מעשה הטבע. החיבור למעגל הוא חיבור למחזוריות של מעגלי חיים. צ'למינסקי פועלת ביצירה זו כאמנית מתוך ניסיון הרחבה של הבלתי ניתן לשליטה שמקורו בטבע. 

– 

דניה צ'למינסקי  נולדה במקסיקו ועלתה ארצה ב 1970, חיה ויוצרת בת"א. היא בוגרת האוניברסיטה העברית במדעי החיים, למדה ב 'אמנית' המכללה לצורפות, עיצוב תכשיטים ב-GIA. ,  U.S.A ועיצוב לאמנויות הבמה בשנקר. ב 1988 הקימה את Dania סטודיו לתכשיטים ברח' שנקין בתל-אביב. זכתה במקום הראשון בפרס אליס דה רוטשילד 2007, הציגה בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל. בימים אלו מוצגות יצירותיה במוזאון ארץ ישראל בתערוכה "חומרי הזמן, תכשיט ישראלי 7", ITAMI , 'Jewelry' , Japan, Beijing ,Jewelry Art Exhibition, China, SIERAAD 2015, Medical Pavillion, The Netherlands.

– 

צ'למינסקי מונעת מאסונות סביבתיים רחוקים ואסונות מקומיים ואישיים עם מבט לעבר והעתיד. טבע אצור בחומר שמשנה את פניו. בעבודותיה היא נוהגת לעבוד באופן ישיר עם החומר, ללא סקיצות, כך נוצר דפוס בו כל אובייקט הוא אחר. הסטייה והטעות המאפיינים את עבודת היד יוצרים תחושה של האנשה וקשר לגוף. התכשיטים אינם רק 'אוביקטים לענידה' אלא הם נשאים של סיפור.

לפני שנתיים עברה האמנית תאונת עבודה, במהלכה נקטע פרק מאצבעה. בעקבות הפציעה יצרה שתי סדרות:

1. מבחר תותבות, בעלות ערך אסתטי המחליפות את האיבר החסר אך בחלקן גם מייצרות סוג של טכנולוגיה מסייעת כדוגמת תושבת כשבקצה זכוכית מגדלת.

2. סדרת טבעות מחתיכות עץ פיקוס, מחצר ביתה, אשר עוצבו מחדש, או כדברי המעצבת – "נעשתה להם פעולת תיקון ואיחוי בעזרת חומר זמין ופשוט כפליז, על מנת לסדר, לייפות ולתת משמעות לתחושה הלא נעימה של קטיעה וכאב שהעץ מעלה". הצבת העבודות כתמונה קבוצתית על גבי שולחן מנכיחה נוף אפוקליפטי של עצים שהוטל בהם מום, והניסיון לתקנם או להסוות את פגיעותם.1

ב 2010, יצרה צ'למינסקי בעקבות הצונאמי ביפן ואסון הכרמל את DeRoute- זוג סיכות, שמשולבים בהן שורשים יבשים. כסמל לאובדן מצד אחד ולתקווה והמשכיות מצד שני. 

מושג הזמן והשפעותיו על החומר הם מוטיב חוזר בעבודותיה. בסדרה בשם Decomposition המוצגת כעת במוזיאון הארץ בתערוכה- 'חומרי הזמן: תכשיט ישראלי 7', היא יוצרת אובייקטים העשויים משילוב של שעון יד וצמחים. השם של כל עבודה מורכב משמו של הצמח והתאריך שבו נקטף בדומה לקטלוג של ניסוי במעבדה. 1

גם בעבודה הנוכחית 'פרויקט צמיחה' מוצגות 130 סיכות, המעוצבות כבית/רחם לנבט הצומח מתוכן. כל סיכה בעלת אישיות ונוכחות משל עצמה כמעין "קפסולות זמן".

– 

*התערוכה מלווה בקטלוג.

שיח גלריה: שבת 26.12 בשעה 12:00

נעילה: 2.01.2016

מחיר הסיכות IN PROCESS כ"א 800 – 1200 ₪

http://klimt02.net/jewellers/dania-chelminsky

הצטרפו לאיוונט

פריסקופ- גלריה לעיצוב עכשווי / בן יהודה 176 ת"א / 035226815 / 0507973079 / [email protected]

שעות פתיחה: ב'-ה' 11:00 עד 14:00, 17:00 עד 20:00 / ו'-ש' 11:00 עד 14:00