• אלון רטר ויונתן זיו

24.8 – 29.9 ★ "פורטרט קווירי" תערוכה חדשה בגלריה ק' לאמנות קווירת, לוינסקי 71, ת"א

"פורטרט קווירי"

תערוכה קבוצתית

אוצר: אילן מויאל

מציגים.ות: צליל בנדריהם, ורה גייליס, רני טל, שרית לילה האס, שירי חנה לס, סמדר לומניץ, אילן מויאל, ורד נמרוד, 'פופינקה', 'שליבלי', אלון רטר ויונתן זיו.

שישי 22.9 בשעה 11 אירוע פואטיקה קווירית:

הקראת שירה, וידאו ארט ופרפורמנס: פופינקה, סמדר לומניץ, אלונה רטר, לירוי בר-נתן

בתערוכה הקבוצתית "פורטרט קווירית" ננסה לבחון את ההיבטים השונים של הנראות הקווירית, כפי שבאים לביטוי – בדגש על דפוסים שהתקבעו לכדי שיח ציבורי בעקבות מצעדי הגאווה בעולם – באמצעות האמנות.

בתערוכה מציגים.ות 12 אמנים.יות:

צליל בנדריהם בת 35, מגדירה עצמה כמאיירת: אנרכיסטית, פמיניסטית, אל-הורית . הנושאים שמעסיקים אותה, הם פמיניזם, סוציאליזם גזענות וכיבוש. בנדריהם יוצרת בטכניקה של יצירת ציור מפיסות נייר מתוך ספרי ילדים וגרפיקה. עבודותיה הוצגו בתערוכות קבוצתיות רבות ובשלוש תערוכות יחיד. בתערוכה 'פורטרט קווירי' מוצגות 4 עבודות קולאז', מתוך סדרה הנקראת "היפוך מגדרי", העוסקת בפמיניזם. בסדרה זו, עשתה צליל היפוך מגדרי ליצירות מפורסמות מתולדות האומנות באמצעות קולאז׳ מדפי ספרים.

ורה גייליס בוגרת MA בחוג לאמנות אוניברסיטת תל-אביב. כאמנית, אוצרת, יוזמת תרבות ופעילה חברתית, חוקרת ורה מגוון רחב של מדיומים, כולל צילום, מדיה מעורבת ואומנויות בינתחומיות. העבודה שלה מתעמקת בנושאים של זהות היברידית, פמיניזם, מעורבות ופיתוח קהילה. בתערוכה היא מציגה צילום קווירי אינטימי. העבודה היא חלק מהפרויקט שצולם באוקראינה במסגרת שהות אמן בתיאטרון דרמה בעיר לבוב.

רני טל מעצב פנים במקצועו, בוגר המכללה למנהל. למד ציור בסטודיו בסגנון אולד-סקול בסטודיו אצל הציירת פרופ' ריקי פוך. לדבריו "סגנון העבודות שלי מדמה את הריאליסטיות ומלביש עליהן משלים גרוטסקיים, מעולם הפנטזיה, תנועה ברגש, בדגש לרגע של התנועה." רני טל מציג 5 עבודות מתוך סדרה העוסקת בזהות מגדרית.

רני טל, דיוקן עצמי

רני טל, דיוקן עצמי

שרית לילה האס אמנית ומשוררת, הציגה בתערוכות יחידה וקבוצתיות רבות. בעבודתה משתמשת בחומרים מגוונים מעולם ההדפס צילום קולאז'ים רישום וציור. כבת יחידה לניצולי שואה, עבודותיה עוסקות במגוון חומרים כדי ליצור רבדים של משמעויות – בדומה לפיסות טלאים – כדי להסתיר את הצלקות שהותירה הטראומה במשפחתה, אשר עבורה השואה לא הסתיימה מעולם.  היא משתמשת בתצלומים מאלבום הילדות וכן צילומי ילדים בזמן ואחרי השואה אשר מהווים מקור השראה בתהליך היצירה. בחלק מהעבודות הגדולות, מתארת לילה האס את דמותה של ילדה, שכדי לשרוד נחבאה מאחורי מסיכה. תהליך עבודתה המודע מדמה את המהלך למעין העמדה תיאטרלית של הנפש, תוך שימוש בתחפושות, קישוטים, בובות ובעלי חיים כדי ליצור כביכול אפשרות דמיונית לשמחה ואושר: אלה יוצרים דמויות עם נוכחות קווירית שאינה חלק מוכר לנו מהמציאות.

שירי חנה לס בוגרת המדרשה לאמנות. נשואה ואם לשניים, עובדת בעיקר בסגנון אבסטרקט. מציגה דיוקן משנת 2017, בו היא מתארת את עצמה כקווירית מבחינה רעיונית. בין כל עבודותיה המופשטות, בחרה שירי לנסות ולהתבונן בעצמה דרך אפשרות מימוש אחרת, שאינה אטרו-נורמטיבית.

קוויר סמדר לומנחץ

סמדר לומניץ, קוויר

סמדר לומניץ אמנית רב-תחומית. עבודותיה עוסקות בעיקר בדיוקנאות בהיבטים שונים, בדרך כלל היא יוצקת תכנים המשלבים מצד אחד עיסוק בתחלואה, הזדקנות, מוות ומצד נוסף את הזיכרונות, הצלקות והכמיהות לילדות. בסדרה נוספת היא מציגה דמויות קוויריות-אנדרוגיניות. במרבית מעבודותיה ניתן לראות את שני הנושאים שזורים זה בזה ואף יוצרים מעין דמויות גרוטסקיות ופנטסטיות שהן הכלאה בין גוף של שניהם. בתערוכה מציגה סמדר דיוקן קווירי אשר נוצר תחילה באמצעות אינטליגנציה מלאכותית, ועבר המרה לדיוקן עצמי בטכניקה מעורבת על קנבס.

אילן מויאל אמן רב-תחומי, חוקר מגדר וסופר. מייסד הגלריה עם אשתו רונה. מציג 2 עבודות משנת 2023: צילום "דיוקן עצמי קווירי עם כרית" שבו הוא מכריז על היותו קוויר גאה, ועבודת קולאז' על קנבס בטכניקה מעורבת. "דיוקן עצמי עם עגיל פנינה."

אילן מויאל, דיוקן עצמי עם כרית

אילן מויאל, דיוקן עצמי עם כרית

ורד נמרוד אמנית, ציירת וכותבת שירה. בוגרת MA סיינט מארטינס קולג' בלונדון, בוגרת המדרשה לאמנות ואוניברסיטת תל אביב, לימודי מגדר וחקר תרבות ואמנות. מציגה 15 שקעים מצוירים: סדרת ציורים זו משקפת תקופה שהייתה בסוף שנות התשעים, בה השיח בשדה האמנות התמקד בהשפעת תערוכות חזקות שהתקיימו בעולם וגם בישראל אז (כגון רוברט מיילטורפ ו(Human Post- על אמנות ישראלית של הדור הצעיר. התוכן שעניין אותה בתקופה זו עסק בדימויי גוף מיני המשקף תפישה זהותית ומגדרית בהקשר לתקופה שיש בה עדיין אלימות, הומופוביה גילנות וגועל ביחס לגוף המיני. המסגרת של השקע מפלסטיק הגדירה עולם אחר והסגנון הפופארטי-איורי של הציורים אפשר לבצע שירבוטים חופשיים בשפה ציורית של קלישאות-איור אירוטיות והומור קומיקסי מגוחך. אלה נעשו כדי לבטא את הפוליטיקה של הפרט (הפרטי הוא הפוליטי), בתוך חלל הדירה הפרטית שאינה סטודיו לאמנות.

'פופינקה', דפנה פולץ בוגרת החוג לתיאטרון בסמינר הקיבוצים. השתתפה במספר תערוכות קבוצתיות, כותבת שירה, פעילה חברתית. מציגה דיוקן קווירי של "ילדה בוכה", מעין אינטרפרטציה בהיפוך מגדרי לדמותו הידועה לשמצה של "הילד הבוכה".

'שליבלי', שלי פלטינסקי עובדת סוציאלית בהכשרתה, פעילה ובוגרת MA  למען צדק חברתי. בשנים האחרונות יוצרת מתוך עמדה ביקורתית-פמיניסטית. בתערוכה מציגה דיוקן עצמי קווירי משנת 2012. לדבריה "הציור מלווה אותי שנים רבות, הוא א מסמל עבורי את הכמיהה לאומץ להיות מי שאני על גווני ולא לפחד לתפוס מקום במרחב."

אלון רטר ויונתן זיו, פרט מתוך טריפטיך. צילום ורה גייליס

ורה גייליס, צילום

אלון רטר ויונתן זיו, אלון הוא בוגר המסלול המלא בביה"ס סם שפיגל ליצירה קולנועית (2014-2019), במאי, תסריטאי ושחקן קולנוע. יונתן בוגר בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ולימודי הוראה באונ' תל אביב. יחדיו הם בוחנים היבטים קווירים בתרבות ומציגים טריפטיך המתאר בצילום שלושה מצבים של קוויר (טרנסית) בעיר הקודש "מזכרת מירושלים."

הצטרפו אלינו לאיוונט

גלריה ק' רח' לוינסקי 71 ת"א | שלישי-שבת 15:00 – 11:00

queer.gallery | 054-646-4460 | gaqueer@gmail.com

*שעות מיוחדות בחגי תשרי: 15-18.09 שישי – שני, סגור | 29.09-02.10 שישי – שני סגור.