'יד טבנקין' מרכז מחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית ברמת אפעל

גאה להציג: תערוכת אמנות עכשווית

'זום, מבט מבפנים מבט מבחוץ'

קריאה מחודשת על הוויית החיים בנגב – דרך פריזמה של 13 אמנים

אייל אסולין, הילה בן ארי, סופי ברזון מקאי, נעמה בוצר, רן גנג, אנה דן, דב הלר, חאדר ואשח, זיוה ילין, אורית ישי, מיכל כרמון, אברהם לוצקי, תמר נסים, שולה קובו. 

אוצרת: דליה קינן

פתיחה: יום שישי 27.01 בשעה 11:00 רח' היסמין 1, רמת אפעל | נעילה: 23.03

התערוכה 'זום, מבט מבפנים מבט מבחוץ' מוקדשת לציון שבעים שנה לעליית אחת-עשרה הנקודות בנגב. תערוכה זו מממשת את ייעודו של 'יד טבנקין' כמקום המשמר וחוקר תהליכים שהתרחשו בעבר ועוסקים בהווה, במנגנון הזכירה-שכחה שלנו.

התערוכה מציגה קולאז' של סגנונות ודרכי ביטוי של אמנים מהנגב ומהמרכז. בתערוכה אין קוד אחד אין שפה ציורית אחת ולא מדיום אחד. המשותף לאמנים המשתתפים בתערוכה היא העובדה שרובם מתייחסים ומגיבים ביצירותיהן למציאות ולהוויות החיים המורכבות המתקיימת באזור הגיאוגרפי בעל היסטוריה ביטחונית, חברתית ופוליטית.

המבקר בתערוכה ייחשף למגוון של מדיומים: ציור, צילום, פיסול ווידיאו ארט. היצירות בתערוכה גדושות במטענים אישיים וקולקטיביים, שפותחים לצופה צוהר לעולמות תוכן ולנדבכים היסטוריים בתולדות ההתיישבות בנגב ומציעים לו קריאה מחודשת של נרטיבים, אידיאות ותפיסות המעוגנות בעבר תוך דיאלוג עכשווי. 

תמר ניסים, 'לטפל באפרוחים', דימוי מתוך הוידאו, 2016

תמר נסים מנכיחה בעבודת וידיאו שלה 'לטפל באפרוחים' דילמה חברתית של אימהות, חברות קיבוץ במלחמת השחרור שנקרעו בין צו הקבוצה לבין צו מצפונן בעת פינוי הילדים מן הישוב. היא מקיימת דיאלוג עם חומרים ארכיוניים וסיפורי חיים דרכם היא מציפה שאלות על ציות ודבקות במשימה וההגנה על הבית. 

זיוה ילין מעלה זיכרונות ילדות על גבי בדי קנבס גדולי ממדים. התמונה הקיבוצית והמשפחתית הפסטורלית מופרת ע"י צבע אדום עז המייצר דיסוננס ומתכתב עם חווית החיים בצל הסכנה. 

דב הלר מתעד בסדרת תחריטים סיפור על טרגדיה של אם ובת פלסטיניות שנהרגו במהלך 'עופרת יצוקה' מפגז שנורה מצד כוחותינו. יצירתו של דב מעלה שאלות לגבי התייחסותנו לקרבנות של הצד השני. 

סופי ברזון מקאי מציגה שלושה תצלומים בשחור לבן בחשיפה כפולה, מתוך סדרת עבודות אשר יצרה במבצע 'עופרת יצוקה'. בתצלומיה ילדים על רקע מגוניות מעוטרות בציורי הילדים המקומיים. צירוף זה ודרך הטיפול של סופי בצילומים מצליחים ללכוד מנעד של רגשות הלם, הזיה וערפול חושים במצב קיצון.

סופי ברזון מקאי, ללא כותרת, צילום, 40X50 סמ, 2010

אנה דן עוסקת במפגש הטורד בין המרחב הביתי למרחב הפוליטי דרך מטמורפוזה של החומרים המקיפים את חייה: היא מצליחה לכלוא את האלימות הגואה ולשזור אותה בווילונות, בצמחים ובריהוט בעבודותיה. הבטון שקודם כיסה את הסביבה והפך לחלק מהנוף בקיבוצה, חודר ומחלחל ליצירתה של אנה ויוצר חוויה של מקום הנע בין קסם לאסון. 

אורית ישי מציגה ביצירתה 'מספרי מזל' נוף קיבוצי על סף כאוס, המאורגן להפליא בתצלומים. למראית עין הם נראים שלווים ופסטורליים, אך במבט נוסף מתחת לפני השטח מסתתרת חרדה קיומית. 

אברהם לוצקי ורון גנג מציעים בציורי נוף נקודת מבט שונה אופטימית ושמחה, הנופים המדבריים לרגע משכיחים מאיתנו את האיום והסכנה

מיכל כרמון בת קיבוץ רעים מציגה יצירות העשויות מנייר גרוס ומשוחזר, העוסקות בזיכרון. באמצעות פירוק והרכבה היא משחזרת תמונות ארכיון אישיות וקיבוציות- זיכרונות ילדות שמקבלים עם השנים ביטוי ממשי ביצירתה האמנותית. 

הילה בן ארי מציגה מבט אחר המתמקד בשאלות הנוגעות ליחסי גוף-סביבה-קהילה ולמקומו של היחיד מול הכלל. בעבודת הוידיאו "חצי גורן" נראת דמות נשית באמצע שדה בתנוחת 'נר', משני צידה נעוצים מוטות ברזל בחצי גורן, ראשה בין שכמותיה ורגליה מתוחות באוויר מתאמצת לא ליפול. החומרים בהם מטפלת הילה ביצירתה מעידים על כך שהקיבוץ כישות נשאר והנו חלק משמעותי ביצירתה למרות השנים שחלפו מאז עזיבתה את הקיבוץ.

אייל אסולין, מיצב Bin 2012

אייל אסולין מציג מבט העוסק בגבריות שמקורה במעמד הפועלים. עבודותיו מפגישות את הקהל עם סטריאוטיפים מזרחיים בהומור ובאופנים מפתיעים, שמצליחים לחדור עד לבסיסן של שאלות מעמד, גבריות ועדתיות בחברה הישראלית. ביצירתו ניתקל בכלי עבודה המשמשים בעבודות עפר, אינסטלציה ובניין. את אלו הוא הופך למכונות חיות המונעות מדחף לבצע פעולות חוזרות ונשנות, אך חסרות תכלית. אלו יצורים מאיימים אך חסרי אונים בעצמם. 

שולמית קובו מציגה יצירה חדשה "הוי ארצי מולדתי" מתוך סדרת עבודות המעגנת בתוכה תפיסה ביקורתית, מתריסה המשקפת את העיסוק המתמשך בצד הפוליטי חברתי. שולמית שוזרת בתוך ים החרוזים ושלל הצבעים שורה משיר עברי בלשון הערבית.

נעמה בוצר נעמה מציגה ווידאו, בו נצפים הוריה במחול פולקלורי בהופעה בפריז של הלהקה "שלום ישראל" להקת הסטודנטית של אוניברסיטת בין גוריון  משנת 1981. בעבודה זו מבקשת נעמה לדון במתח המתקיים על רקע השיח בדבר מקומם של היהודים יוצאי מדינות ערב וייצוגם בעולם התרבות והמחול בישראל.

חאדר ואשח ההוויה הקיומית המורכבת בחייו של חאדר ואשח עולה ביצירתו באופן תדיר. היא מעסיקה אותו כאדם וכאמן. ביצירה "שבירת קיר הפחד" המוצגת בתערוכה, חאדר מגיב לאירועים ולתוצרים האלימים והטראומטיים שבאו בעקבות "האביב הערבי" מ-2010 ושנמשכים עד היום בסוריה ומדינות נוספות.

'יד טבנקין' – המרכז, המחקרי, הרעיוני, התיעודי והמוזיאלי של התנועה הקיבוצית ברמת אפעל עמותה רשומה שמטרותיה לשמר את הזיכרון ההיסטורי של התנועה הקיבוצית ולחקור את קורותיה בעבר ובהווה. עמותת יד טבנקין כוללת ארכיון השני בגודלו בארץ, ספריית עיון ומחקר, מרכז מחקרי המקיים גם ימי עיון וכנסים, מרכז מוזיאלי המציג תערוכות ומועדון אתנחתא לתרבות הקיבוץ.

יד טבנקין

יד טבנקין, רח' היסמין 1, רמת אפעל

שעות פתיחה: א' – ד' 10:00 – 14:00

בתיאום מראש: 035344458 שלוחה 0/102, 0505743485

www.yadtabenkin.org.il

הצטרפו לאיוונט