ספר חדש ★ לורן מילק 'בורא מיני יללות' ★ הוצאת טנג'יר בעריכת אפרת מישורי

השקת הספר: חמישי 10.9 "המקרר" חשמונאים 90 ת"א

כנען

תְּקַבְּלִי אֶגְרוֹפִים בַּנְּקָבִים

תָּמוּתִי בְּעוֹדֵךְ בַּחַיִּים

לֹֹא צָרִיךְ שֶׁיַּדְלִיקוּ לָךְ נֵר

יֵשׁ לָךְ סְנֶה בּוֹעֵר.

זה כמה שנים שלורן מילק היא קול ייחודי ומרשים בשירה העברית החדשה. בספרה החדש היא מערבבת בין כל הרבדים והשכבות של החברה הישראלית, במטרה להעלות על הכתב ולהציף את מה שמוטבע ומושתק בקרקעית החברה:

 "אֲנִי יְכוֹלָה לְדַבֵּר / לוֹמַר מִלָּה אוֹ שְתַּיִם / מִלִּים לֹא נֶחְשָׁבוֹת כְּמוֹ הַמַּסְטוּל שֶאָמַר לִי: / אַתְּ יוֹדַעַת בְּמָה אֲתְּ מוֹבִילָה? בָּעֵיַנִים, בַּשְּׂפָתַיִם, בַּשָּׁדַיִם". (מתוך: תשליך)

הספר חיכה לצאת עוד לפני הקורונה, וכעת יוצא בתכונה גדולה, כמו הרבה נושאים שכבר אי אפשר לטאטא מתחת לשטיח. בימים של התעוררות חברתית מצד אחד, ושל תפיסת שדיים בתור ביזוי לסמלי המדינה ואפס נשים בוועדות הממשלה מצד אחר, נראה שדווקא עכשיו בימים של מחאה – זה הזמן המתאים ביותר עבורו.

מילק היא משוררת, עורכת ספרותית, מוזיקאית ואקטיביסטית. בגיל תיכון עברה אונס אכזרי ומאז היא שמה לה למטרה לתת קול לכל אותן א.נשים מושתקים שסבלו מפגיעה:

"מִי אוֹהֵב אוֹתָךְ? / זוֹנָה שֶׁל חַיָּלִים / מִי רוֹקֵד אִתָּךְ? / הִיא בָּאָה זְרוּעַת כּוֹכָבִים / מוֹצֶצֶת דֶּגֶל כָּחֹל חָלָב… זוֹנָה מְקֻּפֶּלֶת רַגְלַיִם, פּוֹגְעִים לָהּ בְּאֵיבָר דָּרוּס, זָמִין / כִּי לָנוּ בַּצָּבָא אֵין מִין, אֵין, אֵין מִין, אֱלוֹהִים. (מתוך: זונה של חיילים)

במקביל לעבודה על "בורא מיני יללות", ערכה מילק אנתולוגיית שירה 'וילכו ויבואו בית אישה' (הוצאת טנג'יר). האנתולוגיה מאגדת שירה, סיפורת ועדות על סלאט שיימינג, על תעשיית המין, זנות, אונס ועל השתקה. באפילוג לספר מילק כותבת: "יש פה איזה חוסר אונים מול התופעה הזאת – שהמדינה, הרשויות, מפקירות נשים למות, אם זה בידי הבעלים שלהן, אם זה בידי הסרסורים שלהן… עולם, התשמע קולי"?

אנתולוגיית שירה 'וילכו ויבואו בית אישה' בעריכת לורן מילק, הוצאת טנג'יר

לורן מילק משוררת ופעילה חברתית, ילידת תל אביב, נחשבת לקול בולט בשירת דור האלפיים. שיריה עוסקים בעיקר בנשיות, פגיעה מינית ובחושניות. ספר השירים הראשון שלה "דם הבתולה" ראה אור בהוצאת "גוונים" בשנת 2000. ספרה השני "פרפר פרלין" (הוצאת "ספרא", 2012) זכה בפרס אס"י לשירה (פרס איגוד כללי של סופרי ישראל). שיריה פורסמו במגוון כתבי עת ואף הולחנו בידי מוזיקאים רבים, ביניהם: אלונה דניאל, יוני ליבנה, אור טפלר, נעמה אור, רונית שחר וקורין אלאל. ב-2015 ראה אור "אהובתי נהר", אלבום משיריה של לורן, שהלחינה ושרה רונית שחר. בינואר 2020 יצא "פרפר פרלין", אלבום משיריה, שהלחינה והפיקה קורין אלאל. בסוף אוגוסט עתיד לצאת סינגל שבו היא שרה משיריה, בלחן ובהפקה של קורין אלאל.

ביום חמישי 10 בספטמבר יושק ספרה השלישי 'בורא מיני יללות', הוצאת טנג'יר. "המקרר", חשמונאים 90, ת"א

לורן מילק "בורא מיני יללות", 55 עמ', 60 ₪. לרכישה מהוצאת טנג'יר ובחנויות המובילות.