עידו מרקוס "זרים ברכבת" ★ 29.11.24 – 25.1.25 גלריה על הצוק, נתניה

"זרים ברכבת"

עידו מרקוס

אוצר: דר' גיא מורג צפלביץ'

29.11.2024 – 25.1.2025

פתיחה: שישי 29.11 בשעה 11:00 גלריה על הצוק, המעפילים 19 נתניה

עידו מרקוס, זרים ברכבת, שמן על עץ, 2024. צילום: ליבי קסל

עידו מרקוס, זרים ברכבת, שמן על עץ, 2024. צילום: ליבי קסל

התערוכה "זרים ברכבת" כוללת גופי עבודות שיצר האמן עידו מרקוס בשנים האחרונות.

שני דימויים מובילים את התערוכה במעין מחול של מבט ותנועה, בין יציבות לחרדה-מהדהדים את הקרקע והתקופה בה הן נעשו.

הדמות הראשונה אותה חקר מרקוס מבוססת על דימוי מארכיונו של צלם אנונימי מקיבוץ לוחמי הגטאות. בתצלום הישן אשר ניתן לו, מופיעה ספק מתעמלת אמנותית ספק ילדה, העומדת על קורת התעמלות אלכסונית ומישירה מבטה אל הצופה.

הדמות יציבה ומאוזנת, אולי לרגע קט ואולי לשעה, כאשר האור הנופל מצידה השמאלי והצורות אשר הוא יוצר על גופה הינן קרש קפיצה לעשרות עבודות בגדלים והפשטות שונות.

בדימוי השני, גם הוא מגיע ממקור לא ידוע וכביכול תמים של איש אדמה, הוא פרט; פרגמנט שנבחר על ידו עקב מבטו החודר תחת האור הישראלי הכבד, אשר נופל על כובעו ופניו ונותן לדמות אינספור פרשנויות- מאיכר, קיבוצניק, איש אדמה ועד לחייל או אפילו לגולגולת אשר מעידה יותר על תחושה של "שארית אדם" ומדגימה לבאי התערוכה עד כמה יכול ציור להיות השלכה אישית של רגע, תקופה והצופה שחווה אותה.

לצד שני דימויים אלה מופיעים בתערוכה זו גופי עבודות שונים, גם מהעבר, שרובם הגדול לא הוצג לקהל, ותיצור חיבורים חדשים דרך הבנות והצבות מיוחדות לחלל הגלריה.

עידו מרקוס, זרים ברכבת, שמן על עץ, 2024. צילום: ליבי קסל

עידו מרקוס, זרים ברכבת, שמן על עץ, 2024. צילום: ליבי קסל

התערוכה מבקשת לספר את אותו סיפור ישן- סיפורו של האנוש, אדם ואדמה, צבע וצורה חושך ואור; המתערבים זה בזה עד כי הגבולות ביניהם מתרככים ומשתלבים עד אובדן המיקוד והפיכתם על ידי ההצבה לכדי "גשטאלט", יצירה הגדולה מסך חלקיה.

התערוכה מציגה לצופה אינספור פרשנויות למושג זרים ועוברי אורח. בין דמויות אנונימיות אשר נקלעו בטעות לצילום של מישהו אחר, צילומים שנמצאו באלבומי משפחתו של האמן ודימויים אחרים שצבר מהאינטרנט או "תפס" בעדשת מצלמתו. כל אלה הופכים לכר נרחב וחופשי לציור עכשווי, כזה אשר רוצה מעל הכול לתת חופש לצבע ולדבר, למרות הכול, על ייחודיות האדם בנוף הטבע הפראי בו הוא חי; צבר היצירות, בהם מופיעות רק דמויות אדם, הקרועים מנופים וסביבה, מדבר על אנושיות, חיים ואהבה, על יצירה כמזון לנפש, הדרושה בימינו בכמויות נדיבות ובכנות.

עידו מרקוס, זרים ברכבת, שמן על עץ, 2024. צילום: ליבי קסל

עידו מרקוס, זרים ברכבת, שמן על עץ, 2024. צילום: ליבי קסל

נושא התערוכה ושמה מתכתבים עם הנושא המרכזי בביאנלה שנפתחה באפריל שנה זו בוונציה-״זרים בכל מקום״. העוסקת הן בנוכחותם של אחרים והן לתחושה הפנימית של אדם או קהילה, המחפשים שייכות.

״העולם גדוש במשברים, הנוגעים לתנועת בני אדם ולניסיונות הקיום של אנשים על פני מדינות, אומות, טריטוריות וגבולות״; ״משברים וקשיים המשקפים את הסכנות והמלכודות של שפה, תרגום ומוצא אתני; הם מבטאים הבדלים ופערים בזהות, לאום, גזע, מגדר, מיניות, עושר וחירות"; ״על הרקע הזה, לביטוי "זרים בכל מקום" יש (לפחות) משמעות כפולה. קודם כל, שבכל מקום שתלכו ובכל מקום שבו תימצאו, תמיד תיתקלו בזרים – הם / אנחנו נמצאים בכל מקום. שנית, שלא משנה איפה אדם מוצא את עצמו, תמיד, באמת, עמוק בפנים, הוא זר״.

אדריאנו פדרוסה-אוצר הביאנלה

עידו מרקוס יליד בוסטון 1979 אמן רב תחומי חי ויוצר בחיפה. יצירתו של מרקוס מבוססת דימויים שונים, חלקם בעלי קשר אליו, אך רובם נוצרים בעקבות צילומים ישנים שהוא אוסף ממקורות שונים, תמונות שהוא מצלם בעצמו ודימויים מהרשת. השימוש בסוג דימויים זה מהדהדות את הקשר שבין האישי לכללי בזמננו. עידן בו כמות הדימויים הדיגיטליים יוצרת טשטוש ביניהם. גופי עבודתו כוללות לרוב ריבוי גרסאות לדימויים אותם הוא חוזר ומצייר, במקרים רבים בפורמט קטן, ומהם יוצר מיצבים עתירי פרטים המספרים את דמותה של התקופה בה אנו חיים.

גלריה על הצוק המעפילים 19 נתניה 098308845

שני, רביעי, חמישי, שישי ושבת 10:00-14:00