פריוויו תערוכות #16.7 מאת יהונתן ה. משעל
מה לגבי אפשרות הבחירה? איך אפשר לבחור מעבר לאופציות הקיימות? מי קובע את האופציות שיש לנו לבחור מתוכן? תשובות משעממות של כן ולא בנוסח ״כל אחת/ד יכול/ה לעשות הכל״ או של דטרמניזם בו הכל מוכתב מראש, לא מצליחות לענות כמעט על שום בעיה בוערת. זה נכון לגבי תשובות כרעיון בכלל – אם היו תשובות, אם היתה אופציה לתשובות באמת, היינו נעים על רצף של בעיות ופתרונות, שאלות ותשובות, והרי מי מעוניין במשהו כל כך מסודר ויציב. לוגיקה שמוזנות מרומנטיקה של סרטים הוליוודים וסנטימנט אנושי מניעה את התרבות לחשוב על עצמה כלינארית, עם תכלית, תשובות ומטרה. כההגיון לא מצליח לפתור ולפרש, נפתחת האופציה שבה כדאי דווקא לחשוב כמה שפחות, ולא להכנע למודלים אלא רק לידע שאגור בפעולות של הגוף.
–
–
בגלריה ׳גבירול׳ תיפתח היום תערוכה בשם ׳אנחנו עוד נראה את הימים האחרים׳, של קבוצת בוגרי תואר הMFA מאוניברסיטת חיפה (ואני ביניהם): אבי כוכבי, איילת השחר–דבירי, יהונתן ה. משעל, יובל שפירא, יעל תורן, מורן פישר, מחמוד קייס, סמאח שחאדה, עינת אמיר, ענבל מנדס–פלור ושלי שמורק. תערוכת בוגרים היא שילוב מוזר בין תערוכה קבוצתית לתערוכת יחיד. ניסינו בתערוכה הזאת, שאצר איצ׳ה גולומבק, לזרוע זרע פורענות בחלל הגלריה של גבירול. זה גם דבר מוזר לעשות, כי אמנות ומהפיכה לא נמצאים במערכת יחסים הדוקה במיוחד, אבל הן תמיד השפיעו אחת על השניה. ידענו להסתכל סביב ולראות, שהמדינה בלהבות. החלל התעשייתי של גבירול הוא סביבה מתאימה לעבודות שמתייחסות למצב השביר שלנו כחברה, ולמאבק האישי של כל אחת/ת עם עצמה/ו.
–
לאיוונט: https://www.facebook.com/events/609666499170826/620891774714965/
–
במדרשה יפתחו בוגרי תוכנית ההמשך את תערוכת הסיום שלהם:
אילת אבני, יעל ברזילי, יפה ברנט, יונתן לוי, איתי מרום, איה ניצן,ליקה פילצר, גוני ריסקין ותכלת רם. ביקשתי מסאלי הפטל נווה שתספר על התערוכה: ״אחרי תערוכת הOpen Studio שאצרתי לתוכנית בשנה א׳, נוצר דיאלוג מאד טוב עם האמניות והאמנים שהמשיך עד לתערוכת הגמר. גם כשכולם מציגים באותו חלל, אלו תערוכות יחיד הרמטיות, עולם מובנה של כל אחת ואחד, עם הבמה לתת מרחב מירבי לביטוי האישי״
לאיוונט: https://www.facebook.com/events/752622368180220/
–
–
ענבל מארי כהן גם מתחבטת בשאלות קיומיות וציוריות בתערוכת היחידה ׳Vanitas Vanitatum׳ בגלריה חייק ביפו. היא מספרת:
״הגעתי לנושא התערוכה מתוך ייאוש עמוק והתבוננות. אני מצליחה בדרך כלל לא להתעסק בייאוש, וכמו במדיטציה, להתמקד באיזון, בנשימות ושלווה. הפעם בחרתי להשתהות לרגע. העבודה הכניסה אותי לתקופה קצת סגפנית, אבל גם סוערת – היו לי בראש אמנים כמו אל גרקו, זורברן, וגויה. בחרתי להסתגר עם השגעון שלי ולרקוד עימו ואלס.״
–
לאיוונט: https://www.facebook.com/events/810329622415467/
–
–
יעל אורן סופר, הדר סייפן ואלה ליטביץ פותחות תערוכה באוצרות של טלי כהן גרבוז בגלריה העירונית של קרית טבעון. ביקשתי מיעל לספר על תהליך העבודה שלה:
״העבודות שלי נוגעות באנקדוטות ורגעים שמנסים להתקרב לחסד אך טבולות עמוק בחרדה. זכרונות ללא ריח, ודימויים לעיתים מפתים בילדיות והצבעוניות שלהם שמכבידים במשקלם.
הדימויים צפים בדרך כלל בחלל ריק ומצוירים על דיקט או מורכבים ממשטחי חמר אשר מחפשים את יציבותם כמיצב דו מימדי על הקיר.
המפגש עם העבודות של אלה והדר הוא לא טריוויאלי. מבחינה ויזואלית, מבחינת המדיום וגם מבחינה תכנית נראה שאלו מפגשים של עולמות רחוקים, אך ככל שהחלל מתהווה הדמיון בהגנה שמספק מקלט ובועה ניכר, כמו גם הדמיון בין חלקי בניה המיוצרים מראש, אם הם של ממ"דים או בתי ג'ינג'רברד של חג המולד.״
–
הזמנה: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=960088847376849&set=pcb.960093227376411&type=1&theater
–
–
כתבתי על סדרת הפגישות שוויאן צ׳אן, בוריס אויכרמן ואני מקיימים בלבנדה 34 בשלושת השבועות האחרונים. יום שבת הזה, בין 12:00-15:00 נקיים את המפגש האחרון עם שני אורחים שידברו דרך הפרספקטיבה הייחודית שלהם: ד״ר יואב לרמן, פעיל לפיתוח סביבה עירונית טובה יותר בישראל, חבר ההנהלה של התנועה לעירוניות בישראל, בלוגר בנושא העירוניות ובעל דוקטורט בגיאוגרפיה עירונית.כמה שנים שהוא חוקר את השפעתם של תכנון, תחבורה וקבלת החלטות כלכליות ועיצוביות על אנשים ונכסים בעיר. ותומר וינשטין, יוזם ומייסד של מספר מיזמים בישראל ובאפריקה שבפעילותם מודגש פן האחריות החברתית וגם הצדקתן הכלכלית. המייסד של Migrant Health, ספק שירותי ביטוח בריאות המתוכנן במיוחד לצרכים של מבקשי מקלט ומהגרי עבודה.
מהנסיון של השבועיים האחרונים, שיחה על נושא לעומק עם אנשים מקצועיים וקהל רחב, שבו יש מקום לדיון מנקודות מבט אישיות לצד בסיס של נסיון אקדמי, יוצר מפגש מרתק.
–
לאיוונט:https://www.facebook.com/events/1442950972673694/
–