• מתוך סולם ציפור, תערוכת יחיד של אורן פישר

פריוויו תערוכות #23.7 מאת יהונתן ה. משעל

מוצא חן בעיני שאין דרך לדעת הכל, או לתכנן. גם האופן שבו דברים משתבשים, למרות הסדר המצופה מהם. ביפן ביקשו קבוצת חוקרים לבדוק את הנושא המטריד של פקקי תנועה, ולכן בהגיון המתבקש הכינו כביש מעגלי, עליו נסעו עשרה נהגים במהירות אחידה. בהתחלה התנועה היתה רציפה, אחרי 20 דקות כבר התחילו להווצר פקקים על הכביש הקטן, סתם כך, בלי סיבה ממש. נתונים לא מדידים התחילו להכנס לפעולה, והתנועה נעצרה. התכנון המוקדם, בקנה המידה הקטן שבו נבדק, הצליח להיות תקף למשך 20 דקות.1

פופ אפ פומו

פופ אפ פומו

היום יפתחו שתי תערוכות שמתייחסות לארעיות מתוך אהבה, או סקרנות לגבי תהליכים של שינוי. הראשונה היא 'פופ אפ פומו', כש'פומו' מתייחס למונח פוסט מודרניזם. באיחור קל, אך כזה שיש בו חן, הגיעו תערוכות פופ אפ ונושאים חמים כמו פוסט מודרניזם לעולם האדריכלות. ברוכים הבאים! אני מתאר לעצמי שכשיגיע הזמן בעוד כמה עשורים, יוכלו עדיין אדריכלים להתעסק גם בנושאים אקטואליים כמו מגדר, כסף, ההירכיות והעדר האובייקט בלי להרגיש מיושנים. מן הראוי שתערוכה כזאת תיפתח במקום חדש – מרכז השימור ברחוב אידלסון. כמרכז לשימור, הם יקיימו שלושה ימים של אירועים בנושא עיצוב, אדריכלות ותרבות בתל אביב-יפו שלאחר המודרניזם: "תחום עיסוק ומחקר שמתחיל להחקר בשנים אלה בעולם בהקשר של קריאת תהליכי העיור והסגנון העיצובי של הבנייה בהם." כפי שמעיד טקסט התערוכה, שנתכב על ידי צמד האוצרים – ירמי הופמן, ראש המחלקה לשימור מבנים בעיריית תל אביב, דוקטור להיסטוריה של המודרניזם, ואדריכל אלעד הורן, שחוקר בהארווארד על הפוסט מודרניזם ומנגנוני כלכלה עירוניים.
זה נכון, וזאת גם נקודת השקה מעניינת לעולם האמנות, שמשקף את תהליכי העיור החדשים בנושאים והתכנים שלו, ויותר מזה, כפי שכבר הזכרתי בעבר, באופן ההתנהלות והקיום שלו כחלק מהעיר. הופמן והורן מסבירים:
"שנות השמונים בתל אביב אופיינו בחלקן הראשון בנטישת העיר עקב בעיות זיהום אויר, הגירה שלילית אל הפריפריה ותכניות הרס גדולות. ה׳רוח החדשה׳, כמו זו של מתחם שינקין, הביא להמצאת העיר מחדש ולחיזוק מעמדה כ׳בועה׳, בתקופה שבה הפוליטיקה הישראל עברה לשלטון הליכוד ולאחר מכן עסקה בדיון השנוי במחלוקת של מלחמת לבנון ותוצאותיה.
התערוכה מציגה דמויות מרכזיות בתקופה כמו להקת ׳הקליק׳, עם חדר באוצרות ועיצוב הסולן המיתולוגי שלה דני דותן, קטעי קולנוע שעסקו בגילוי העיר העזובה מחדש, ופרטי עיצוב אופייניים לתקופה – רהיטים, ומבנים אדריכליים בסגנון הדה-קונסטרוקטיביסטי ובהשפעות מקומיות כמו מרפסות בגיאומטריה של גלי הים, חזיתות צבעוניות ותוספות חדשות על מבנים לשימור."

לאיוונט: https://www.facebook.com/events/1630554953855046

לכתבה של אסתר זנדברג על פומו:
http://www.haaretz.co.il/gallery/architecture/environment/.premium-1.2685220

ניצנית נכבדה, מתוך התערוכה

ניצנית נכבדה, מתוך התערוכה

אמן שמתעסק רבות במרחב העירוני, באמנות רחוב ויצירת תנאים לעשייה של אמנות כזאת הוא אורן פישר, שפותח תערוכת יחיד חדשה בשם'סולם ציפור', באוצרות של ורה פילפול בבית האמנים בתל אביב. פישר, השותף לניהול הגלריה 'משונע', מציג קו רציף בעבודות הרחוב שלו, בתצוגה גלריסטית ובקו האוצרותי שלו במשונע.
אחד הדברים שאהובים עלי במיוחד אצל פישר, הוא הקשר האורגני שלו לעיר, הטבעיות שבה אמנות נעשית מתוך היכרות עם אנשים מקומות ורעיונות עכשוויים. אילו היה מוצג במוזיאון לטבע, הוא היה נושא שם לטיני כספסימן אורבני ייחודי, דבר המוזכר גם בטקסט התערוכה:
"בסדרה המוצגת מובלע גם קשר לחיים בסביבה אורבנית, אינטנסיבית, לחיי הלילה ולשכונת שפירא בה מתגורר האמן. דימויים גרפיים של פישר צצים גם ברחבי המרחב האורבני על קירות חשופים של מבנים נטושים או באיזורים תעשייתיים, את החיבור בין 'ציור רחוב' לבין האובייקטים הפיסוליים של פישר ננסה לבדוק גם במסגרת התערוכה בחלל בית האמנים."

לאיוונט: https://www.facebook.com/events/1466570670308534/