פריוויו תערוכות #8 מאת יונתן ה. משעל

זה לא שבוע קל, סערה בחוץ וסערה בנפשי, עם ההודעה על הפסקת עבודתה של לאה אביר במוזיאון חיפה וההודעה על סגירת סדנאות האמנות בבית מאירהוף בתל אביב. מדובר על שתי החלטות רעות, שמספיקה חשיפה דקה של פני השטח כדי להעיד על הבעייתיות שלהן ברמה העירונית. עוד לא נאמרה המילה האחרונה, בשני המקרים. צפויה להיות תגובה מצד המעורבים לשינוי ההחלטות האלו. זה שבוע שבו הייתי משנה את שם המדור מ"פריוויו" ל"אפילוג". רק שעוד מוקדם לסיים, ונשארו עוד כמה דברים לעשות.

'גבירול', צילום יעל ברנט

הנה תערוכה שאני מחכה לפתיחה שלה, 'ראש' של נעה גינסבורג, ענת מרטקוביץ' וגידי גלעם. השלושה יציגו בגלריה של 'גבירול' עבודות חדשות בעיקר, שהנושא המחבר ביניהן הוא דימויי ראשים: מסכות מפחידות, מיצבים של ראשים על מקלות, עבודות ניילון ואור. העבודות מפוזרות בין ארבעה חללים שבפני עצמם מעבירים תחושה מטרידה, כאילו עובדי בזק המהוגנים שדרו במקום עד לא מזמן, עם הביטחון התעסוקתי שלהם וועד העובדים החזק, היו מרכיבים שם בסתר את המפלצת של פרנקשטיין.

'גבירול' הקמה, צילום יעל ברנט

חלק ממה שאני אוהב בשלושה הוא השילוב בין רצינות והשקעה בעבודות לבין ההנאה הגלויה מהעבודה עם החומרים שהופכת את החויה בתערוכה לנגישה וכייפית.

'גבירול', צילום יעל ברנט

עוד פרטים על התערוכה כאן: https://www.facebook.com/events/1531495933787439/

לא רחוק, בגלריה הקיבוץ, מרב שין בן-אלון פותחת תערוכת יחיד מעניינת מאד, שעוקבת אחרי קו בהסטוריה של הגלריה, מאז הוצגה בה תערוכה בשם "חמישה צעירים" בשנות ה70. החמישה הם אפרת נתן, דוד גינתון, מיכל נאמן, נחום טבת ותמר גטר. התערוכה שוחזרה שוב בשנות ה90 על ידי טלי תמיר, וכעת מקבלת פרשנות מחודשת דרך העבודות של מרב.

מרב שין בן-אלון, צילום: יעל ברנט

כמעט כל דבר יכול להקלט בדפי הסקיצות שלה – אני יכול לדמיין אותה עם עיפרון של צבע שמחליף את החפצים בעולם בציורים צבעוניים. בעבודות שלה שכוללות רישומים בצבע בגדלים שונים, יש התייחסות לעבודות מהתערוכה המקורית ולעבודות נוספות של אמניות מהתקופה של התערוכה המכוננת משנות ה70. יש קשר בין אופן ההתבוננות של מרב לבין פרספקטיבת הזמן הזאת על תערוכה אחת מכוננת מלפני 40 שנה. בין העבודות גם קטע של שרה ברייטברג על התערוכה ההיא, שבה היא כותבת על הפעולה שלהם: "באופן כללי ניתן לומר, שאמנים אלו משתייכים לקבוצה, העוסקת בתחום האמנות המושגית (קונצפטואלית) ועבודתם מתרכזת בדיון במושגים מופשטים בתחום האמנות ובתחומים אחרים."

מרב שין בן-אלון, צילום: יעל ברנט

מרב סוגרת מעגל והופכת את הדיון על העבודות המושגיות למאד קונקרטי, שיחזור התערוכה ברישומים מנכיח את הקיום שלהם על רצף הסטורי, אחרי שצברו מעמד, אחרי שמושגים שהאובייקטים דנו בהם אולי כבר נעלמו מן העולם והוחלפו ברישומים צבעוניים. https://www.facebook.com/events/1535741230012990/

פתיחות של תערוכות זה כיף, פתיחה של חללים חדשים לאמנות זה משמח: בתוך סלון יפו, נפתח חלל חדש שאוצרות גל כהן וטליה ארנט: 'הקוביה', ובו תוצג תערוכה חדשה של רפאל סלם. התערוכה תהיה ראשונה בסדרה שיאצרו השתיים, בכוונה להיות חלל נסיוני לאמנות שמתפקדת בתוך חלל מסחרי יותר. בהצלחה! https://www.facebook.com/events/2373513849454550/

רפאל סלם, באדיבות הגלריה

ולסיום קול קורא לתערוכה בחלל זמני, מהטובים שיצא לי להתקל בהם בזמן האחרון בעיר. יאצרו אותו עומרי בן ארצי, גילי זיידמן ואיריס פשדצקי. שימו לב לזה: http://vimeo.com/116154652

נתראה בערב!