שאלון בנדיטקה עם יואב טל

בתמונה: יואב טל.

מחוץ לתמונה:

צבא חלזונות ביחסי סאדו מאזו מורכבים.

מה אתה עושה בימים אלה?

מקרין בסינמטק ת"א את סרטי החדש "פרימו ושבתי". פרימו, תל אביבי נאיבי ורך מזג, אחוז אובססיה לשבתי צבי, משיח השקר מאיזמיר שהיה אחראי לרצף שערוריות מין ודת לפני 400 שנה. בדמותו האדירה של שבתי צבי הוא מוצא רלוונטיות לימינו ולחייו שלו. בעת שהוא טווה אל בד הקולנוע את אגדת דברי ימיו של שבתי צבי, מטלטל משולש אהבים את עולמו השברירי ומרסק את כל מה שחשב לבטוח ונכון. סיפור מלוח-מתוק על תשוקה, כפירה וקולנוע אינדי. הקרנת הבכורה: שני 7.2 בשעה 21:00. כרטיס לסרט 40 ₪ (בחינם למנויים) 

 

הבן של מי אתה?

לאה ואמנון.

היכן גדלת?

כפר סבא.

היית מקובל?

בחוגים מסוימים.

עברות פליליות: 

אין.

פרסים:

זכיתי במקום השני בתחרות סרטי תיכוניסטים, פסטיבל ירושלים 1996.

התנדבות:

משקם עציצים נטושים או כאלה שנפלו ממרפסות.

פריים מתוך "פרימו ושבתי"

השכלה:

מנשר לאמנות.

פרנסה:

טכנאי בטלוויזיה.

הכי נמוך: 

חצי שנה בצעירותי בה גרתי בסקווטים של פנקיסטים בברלין.

הכי גבוה:

הכתיבה בשנתיים האחרונות, ביחד עם אסא איתן, של סדרה, טרגדיה – קומית, על הרצח של יעקב דה האן.

הכי מפחיד:

המוות.

הכי מגעיל:

קרפדות.

הכי סקסי:

אלוהים.

אהבה:

תל אביב.

קללה:

בזעת אפך תאכל לחם.

מה חסר לך בחיים?

תקציבים.

מה הבאת לנו?

שחזור דמותו המפורסמת של שבתי צבי מתחריט הולנדי מהמאה ה-17 עמו המשיח הכי מזוהה. הדימוי שימש עבור הפוסטר של הסרט ונמכר גם כNFT.

אדם/מרצה שהכי השפיע עליך:

לאחר שירדה תערוכתו "מסדר הטומאה" ביליתי כשנה בשיחות עם האמן אסי משולם, היינו נפגשים בסטודיו שלו אחת לשבוע, דנים בשבתאות, קבלה, אמונה והיסטוריה. הסרט "פרימו ושבתי" נכתב בהשראת השיחות האלו, לא סתם פסלו של אסי "המולך" מככב במספר סצנות.

אמן/אמנית שלא מספיק מוערכים בעינייך?

שרון זרגרי.

למה אתה עוסק במה שאתה עוסק?

אני מוצא בהיסטוריה, ובייחוד בהיסטוריה המודחקת והמושכחת המון השראה וכר נרחב ליצירתיות.

–.

מה מעסיק אותך מלבד יצירה?

גינון ואספנות של אמנות לא חומרית.

מה הדבר שאתה הכי מחכה לו עכשיו?

אני מחכה להקרנות של "פרימו ושבתי" בסינמטק ת"א וגם לפאנל בנושא "ניאו שבתאות" בהשתתפות העורך והסופר בני ציפר, המשוררת והמוזיקאית נעמי חשמונאי, ובמאי "פרימו ושבתי" יואב טל. מנחה: שרון קנטור.
במאה ה-17, השבתאות הייתה תופעה מהפכנית עצומה. על העולם היהודי השמרן והמנומנם התנפצה במפתיע תנועה אדירת מימדים. לרגע קצר, חלק ניכר מעם ישראל התאהב ברעיון "היפוך המצוות" ונסחף לרעיונות חתרניים, ארוטיים וחדשניים. אלא שאז הממסד היהודי גבר, הוקיע את שבתי צבי כנוכל מעורער ומחק את מורשתו. כיום אנחנו חושבים על צבי כמשיח לשקר. הפאנל הוא קריאה לפתוח מחדש את תיבת הפנדורה השבתאית. האם נכון היה להסתפק בהגדרת צבי כחולה נפש ובמאמיניו כנפגעי שרלטן? ואולי מדובר באבי החילוניות המודרנית? האם העולם בשל לשיבת השבתאות?

הצטרפו לפאנל

לייק פרימו ושבתאי!!