ספרו החדש של סמי שלום שטרית "אפידימיולוגיה הולכת ונמשכת של משורר"

שטרית על הספר

״לא התכוונתי לכתוב ספר שירים ואף לא שירים בודדים בשנת הקורונה האיומה, אבל כמו תמיד המילים היו מפלטי ומקלטי בעתות הסגר והמחנק, לנפש בעיקר. כתבתי במחשב ובאייפון לסירוגין. הייתי לבד בכל הסגרים. תמיד לבד. כתבתי בהפסקות גדולות מבלי לתכנן שום דבר. כתבתי לעצמי קודם כל, כמו תמיד. הטקסטים הצטברו בקובץ אחד. לא קראתי אותם ולא התעסקתי בהם עד חודש מרץ האחרון. פתחתי את הקובץ ובקריאה רצופה הופתעתי לגלות מעין יומן פיוטי גלוי לב המתעד ללא סינון רגעים, מחשבות, פחדים ושמחות קטנות בשנת הקורונה הראשונה. כמעט ולא ערכתי, לא גנזתי אף שיר ולא ניסיתי ליפות או לעדכן את השירים. אלה הם מעין תצלומי הבזק של הנפש.

לעכשיו השירים הם שלכם לקרוא, להתחבר או לדחות. לאהוב או שלא. אני מקווה שתמצאו בהם משהו משלכם ובשבילכם. הן אחרי הכל, כולנו היינו שם.״


כָּאן בְּחַלּוֹנִי, גֶּשֶׁם זַעֲפָן נִתָּךְ.

מִי שֶׁהִסְפִּיק לִזְרֹעַ בַּזְּמַן יָנוּחַ עַכְשָׁו

וּמִי שֶׁכָּמוֹנִי רָחַק מִכָּל רֶגֶב וְתֶלֶם

יְבַשֵּׁל מָרָק מַהְבִּיל שֶׁל יְרָקוֹת

וְיִמָּלֵא הַבַּיִת נִיחוֹחוֹת אֲדָמָה רְחוֹקָה.

ספרו החדש של המשורר סמי שלום שטרית נכתב בימי הסגר של מגפת הקורונה, אותם ימים נדירים בהם העולם כולו התבודד והתכנס בתוך עצמו כמו שבלול עצום מימדים. על פניו ניתן לחשוב שזהו ספר אישי, מעין יומן המתעד את תחושת הבדידות, הניכור, הריחוק והחרדה האישיים של שטרית כפי שחווה אותם, אך בקריאת השירים כיצירה שלמה בלתי ניתן לחמוק מהתהייה האם אותו זמן קורונה לא היה אלא שיקוף המצב התמידי של הנפש האנושית. דבר העורך, רועי חסן

סמי שלום שטרית הוא משורר, סופר ויוצר קולנוע. פרופסור בביה״ס לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר ועומד בראשו משנת 2017. עד לפני חמש שנים התגורר בניו יורק ולימד במחלקה למזרח תיכון בקווינס קולג׳ במשך עשור. עד היום פרסם שישה ספרי שירה. שרים רבים שלו פורסמו בכל מוספי הספרות וכתבי העת לספרות בארץ, וכן תרגומים לשיריו התפרסמו בשפות רבות כולל ערבית, אנגלית, נורווגית, גרמנית, צרפתית ועוד. אסופה משיריו של שטרית יצאה לאור בתרגום לאנגלית בארה״ב 2015 Jews,poems by Sami Shalom Chetrit Cervena Barva Press.

שירתו של סמי שלום שטרית קנתה לה מקום חשוב ומשפיע בשירה העברית הישראלית ורובה עוסק בשאלות של זהות, זיכרון, עוול וצדק, מלחמה ושלום, וגם שירי אהבה רבים. בין ספריו, הבולט ביותר הוא "שירים באשדודית" בהוצאת אנדלוס. רבים משירי הספר עובדו והולחנו למופע המוזיקלי המצליח "שירים באשדודית".

שטרית פרסם גם מאמרים וספרי מחקר ועיון כמו המאבק המזרחי בישראל (עם עובד). בין הסרטים הבולטים שיצר "אז'ה איימה" על אימו ובנות כיתתה במרוקו ו״משהו על רוח תזזית״, על המשורר ארז ביטון ושירתו.

שטרית מתגורר בשדרות.

"אפידימיולוגיה הולכת ונמשכת של משורר" סמי שלום שטרית. 50 ע"מ, 68 ₪.  לרכישה מהוצאת טנג'יר ובחנויות המובילות.