הדבר הבא: "לעבר השקיעה" של דניאל אוקסנברג ב׳אופנובנק׳

מדור מאת יהונתן ה. משעל // שיחות קצרות עם אמניות ואמנים על תערוכות המוצגות עכשיו.

דניאל אוקסנברג: נולדתי בירושלים ב-1992, גדלתי בשוהם, חי ברמת גן ועובד בתל אביב. אמן וקרמיקאי. בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל 2016, ובן למעצבת גרפית ואדריכל, שניהם גם בוגרי בצלאל.

לעבר השקיעה, מראה הצבה. צילום: דניאל חנוך

 

לאחרונה נפתחה לך תערוכה בשם ׳לעבר השקיעה׳. מה תוכל לספר עליה?

התערוכה החדשה שלי היא מיצב של ציורים, עבודות קרמיקה ומתכת. היא סובבת סביב התמה של עולמו של נער מתבגר שבורח לדמיון. בתערוכה מופיעים מוטיבים מעולמות הפנטזיה והמדע הבדיוני, שדרכם נבנה מרחב פסיכולוגי שבמרכזו המתח בין מאצ'ואיזם לטינאייג׳ריות ילדותית. הבסיס נמצא בבנאלי וביומיומי, אך אלו מרמזים על עולם אפל המורכב ממגוון סמלים ומלאכות יד. האלמנטים בתערוכה מרכיבים רגעים מאיימים, איברים ואובייקטים מנותקים מהקשר לכאורה. אך ההצבה המשותפת שלהם מייצרת עולם היתולי וסימבולי: היכן טמונה האפלה, בחפצים, באירועים, או אולי בתודעה של המתבונן.

׳לעבר השקיעה׳, מתוך התערוכה

יש בתערוכה חומרים חדשים שלא הופיעו בתערוכות קודמות.

כן, יש בתערוכה הרבה חידושים עבורי, כמו רדי-מייד, וקרמיקה שהתחלתי לעבוד איתה השנה. זו גם הפעם הראשונה שאציג ציור מתוח על בד.
עבודות הקרמיקה נעשו בסטודיו Boys Do Ceramics שפתחו לי צ׳אקרה שעד אותו רגע לא ידעתי על קיומה וכמה אני זקוק לה. לחימר יש איכויות שאין לחומרים אחרים, הוא יכול לשנות את הצורה שלו באין ספור דרכים, עד שברגע הוא הופך לעובדה בעולם לאחר תהליך השריפה.

מתוך ׳לעבר השקיעה׳, עיפרון וצבע תעשייתי על בד 40×30 ס״מ. צילום: דניאל חנוך

תהליך העבודה על התערוכה נמשך תקופה ארוכה שבה הצטברו הרבה חומרים, חלקם נזנחו וחלקם התגלגלו והתפתחו באופנים שונים. ליוו אותי יואב וינפלד ועומר שיזף, שמלבד היותם חברים טובים ואמנים מוכשרים הם גם אוצרים מופלאים. העבודה איתם הייתה אורגנית. דרך העבודה יחדי נוצר גוף עבודות מורכב, אניגמטי, שובב ואפל.

מתוך ׳לעבר השקיעה׳, צילום: דניאל חנוך

 

איזו תערוכה ראית לאחרונה ומה תוכל לספר עליה?

ראיתי את הפרויקט ״Doe of the Dawn״ של שגיא אזולאי בשיתוף בית הגפן בחיפה, באוצרות של יעל מסר. מדובר בעבודה שאורכה עשרים ושתיים מטרים של שפריץ במרחב הציבורי. יש קסם בשילוב בין השפריץ והטיח לבין ההפשטה ועולם הדימויים שבהם אזולאי משתמש כדי לתאר את הנרטיב של העיר חיפה. בעבודה יש דמויות, חיות, צמחים ומבנים, וגם שעון דיגיטלי שכל שעה עגולה מציג אנימציה שובת לב של אחד הסיפורים מהקיר.

בחר דימוי אחד של אמן שאנחנו חייבים להכיר!

'The City Rises' by Umberto Boccioni, 1910

בחרתי בעבודה של אומברטו בוצ׳יני, עבודה פוטוריסטית מתחילת המאה ה-20, שמתארת את השתלטות העיר על הנוף הכפרי והנסיון האנושי להתשלט על הטבעי והפראי שמסביב.

״לעבר השקיעה״, תערוכת יחיד לדניאל אוקסנברג ב״אופנובק״
אוצרים: יואב וינפלד ועומר שיזף
אלנבי 43, 63325 תל אביב, קומה 1 (בתוך בניין "המרחב החברתי")

עד ה-14.5.22

שעות:
שישי-שבת, 14:00-11:00
או בתיאום מראש במייל [email protected] או בטלפון 0547845523

אינסטגרם האופנובנק