הדבר הבא: ״מצדה״, תערוכת יחיד לגסטון צבי איצקוביץ בגלריה שכטר
מדור מאת יהונתן ה. משעל // שיחות קצרות עם אמניות ואמנים על תערוכות המוצגות עכשיו. צילום שער: עוז ברק
–
גסטון צבי איצקוביץ: צלם/אמן. עובד עם סטילס ווידאו, העבודות שלי עוסקות בסוגיות פוליטית וחברתיות בישראל ופלסטין.
–
איפה אפשר לראות עבודות שלך?
בימים אלו בתערוכת היחיד בגלריה שכטר בת״א. יש לי גם אתר בבנייה שלא נגמרת, מקווה שבקרוב יעלה מחדש.
–
–
בגלריה שכטר יש לך תערוכת יחיד חדשה בשם ״מצדה״, מה תוכל לספר לנו עליה?
העבודות בתערוכה ״מצדה״ צולמו במהלך עשר השנים האחרונות בשבט צופים בשם ״מצדה״, זהו שבט ירושלמי ותיק שנמצא בעמק המצלבה בירושלים ופועל כבר 84 שנים. אני מגיע לצלם בשבט יום אחרי טקס יום הזיכרון. בסמוך לטקס ״המסורתי״ בשבט מצדה מציגים החניכים את ״התערוכה השנתית״ התערוכה השנתית נפתחת בלילה של טקס יום הזיכרון.
״התערוכה השנתית״ היא מסורת שהחלה בשבט בשנות ה-80, היא אחד הדברים הייחודיים של השבט וזה ממש רגע השיא של פעילות השבט בשנה.
הגעתי לשם בפעם הראשונה לפני עשר שנים, חבר שהתגורר בסמוך אמר לי שכדאי לי להגיע לשם כי הוא היה משוכנע שהתופעה הזו של ״התערוכה השנתית״ תעניין אותי, האמת שהוא צדק.
התערוכה מורכבת ממיצבים שהחניכים יוצרים בשטח השבט. התכנים ישירים מאד ועוסקים במוות, שכול, גבורה והאתוס המקומי.
–
–
זאת עבודה שלקחה עשור שלם. איך היה לעבוד עליה?
התערוכה בשבט הצופים מוצגת כל שנה ביום הזכרון. בגלל העובדה שיכולתי לצלם שם בעצם פעם בשנה, קצב העבודה מוכתב מראש. במהלך כל השנים הללו מה שעשיתי זה לאגור חומר בצד. החל מהפעם הראשונה בה צילמתי בסטילס ובוידאו. בגלל שאני מצלם ביום שאחרי הטקס, אני פוגש את המיצבים במעמד פחות רשמי. חוסר הרשמיות הזו מעניינת אותי ביחס לממלכיות שקיימת בטקס ״ובתערוכה השנתית״. מכל קטעי הוידאו שצילמתי במשך השנים בחרתי להציג בתערוכה שלושה קטעים שמוקרנים על אובייקט משולש שתלוי מהתקרה בחלל הגלריה. הצורה המשולשת של ההצבה מזכירה מגן דוד, כלומר חצי מגן דוד, אלמנט שמופיע הרבה במבני הסנדות של הצופים.
–
–
בשנת 2020, בגלל הקורונה, לא היה טקס וגם לא היתה תערוכה כמו בכל שנה, אבל בשבט החליטו לצלם את הטקס ולשדר אותו אונליין. נוכחתי באותו שידור זום שהיה לי מעניין בגלל הדברים שהתרחשו בו שהיו מעבר לטקס עצמו. לדוגמא, חלק מהחניכים התחילו לצייר על המסך של הטקס ובעקבות הציורים התחילו התכתבויות בצ׳ט שביקשו להפסיק לצייר: ״מי לא למד על כבוד בשבט״. אותן התכתבויות ואותם צ׳טים התחברו לי עם שאלות גדולות שיש לי מאז שהתחלתי לצלם שם בנוגע לצורות חינוך והתבטאויות שקשורות לטקסי יום הזיכרון. בעקבות החוויה הזאת אפשר לראות במיצג וידאו ״מצדה״ את אחד מקטעי הוידאו שהוספתי אליו את אותם צ׳טים.
–
–
שיתוף הפעולה העיקרי לקראת התערוכה היה כמובן עם האוצרת של גלריה שכטר שירה פרידמן, ובאופן פחות רשמי גם עם האמנית טליה הופמן שבשנים האחרונות אנחנו בדיאלוג. אני חושב שבשיתוף פעולה צריך גם לציין את השבט עצמו שמאפשרים לי לצלם ולהשתמש בחומרים שלהם, למרות שאני מגיע לכל זה עם הרבה שאלות ביקורתיות.
בנוסף למיצג וידאו ״מצדה״ אני מציג בתערוכה צילומי סטילס שצילמתי במהלך השנים.
–
–
איזו תערוכה ראית לאחרונה ומה תוכל לספר עליה?
הרבה זמן לא היו תערוכות וברגע שגלריות נפתחו הייתי מאוד עסוק עם הכנות לתערוכה שלי, אבל אני יכול לספר על שתי תערוכות שני מתכנן לראות במוזיאון ת״א: ״אנטי מיפוי״ של שבתאי פינצ׳בסקי ומיקי קרצמן והשנייה ״שמש גדולה צהובה״ של אלכסנדר קאלדר.
–
בחר דימוי אחד של אמנ/ית שאנחנו חייבים להכיר!
מדובר על צילום בשם ״פיטסבורג (איש מכסח דשא)״ מתוך סדרת הצילומים ״שברים של אפשרויות״ של פול גרהם.
מצרף גם לינק לראיון איתו ודימויים נוספים מתוך הסדרה.
–
״מצדה״ – תערוכת יחיד לגסטון צבי איצקוביץ
אוצרת: שירה פרידמן
גלריה שכטר, רח׳ אהרון שלוש 42, נווה צדק, תל אביב-יפו
שעות פתיחה: א-ה 17:00-09:00 | שישי 13:30-11:00 | שבת 16:00-13:00