חדש במגזין : מדור פריוויו : מאת : יהונתן ה. משעל #1 ליליאנה פרבר ומיכל אורגיל בתערוכה משותפת במכון אלפרד לאמנות

ליליאנה פרבר ומיכל אורגיל משתתפות בתערוכה משותפת 

'When X and Y'

20.11.14 – 13.12.14

אוצרת: טליה רז

מכון אלפרד לאמנות, סמטת שלוש 5, יפו.

החיבור בין פרבר ואורגיל הוא מעניין, מדובר באמניות שעוסקות במדיומים שונים מאד. אורגיל ציירת, פרבר עובדת עם צילום ווידאו ונמצאת על התפר של ניו מדיה.

יונתן: אני סקרן לשמוע על החיבור הלא שגרתי.

אורגיל: ״טליה רז, האוצרת שלנו אמרה על הציורים שלי שהם ״נראים כמו סצינה מסרט, אני חושבת שוידאו יעבוד איתם טוב״. היא חיפשה וידאו שיזכיר את האופן בו אני בונה ציור, קו לצד קו. התחברנו מאד לעבודה של ליליאנה, כי היא מלאה במסתורין״.

מיכל אורגיל, 16ב, 80X120, שמן על בד

מיכל אורגיל, 16ב, 80X120, שמן על בד

פרבר: העבודה עם מיכל היתה מעניינת מאד, בגלל המרחק המדיומלי. נתנו אחת לשניה השראה ורפרנסים, מה שיצר חיבור טוב, גם אם עבדנו בהמשך במסלול האישי של כל אחת.

ליליאנה פרבר,  vidoe still

ליליאנה פרבר, video

 

יונתן: ספרו על העבודות שנראה בתערוכה

פרבר: העבודות שלי עוסקות בצריכה ועיבוד של מידע. מעניינת אותי הפוליטיקה של ניתוח וייצוג מידע. אני עובדת עם חומרים שאני אוספת מהאינטרנט עם תוכנות שנכתבות במיוחד, והתוצרים הם דימויים מודפסים או וידאו. אני מתעסקת בהתמודדות עם חשיפה יומיומית לכמויות גדולות של מידע, חוסר ההיררכיה, הצפה, והתוצאות הנפשיות והפיזיות של זה – כמו הנטייה של העין לחפש תבניות מוכרות או הקושי להבין, לקלוט ולעבד את כל הנתונים שאנחנו חשופים להם. למשל בוידאו שעשיתי לתערוכה  Where X and Y. הוידאו הוא שילוב של פיקסלים מכ-70 טריילרים של סרטי קולנוע בעזרת תוכנה מיוחדת שיצרתי. היא לוקחת פיקסלים באופן רנדומלי מכל סרט וממקמת אותם במיקום המקורי שלהם על הפריים המקביל של הסרט שלי. הכיווץ של הטריילרים בתוכנה הוא כביכול מקביל לכיווץ של סרט הקולנוע לטריילר קצר.

ליליאנה פרבר, צילום יונתן ה. משעל

ליליאנה פרבר, צילום יונתן ה. משעל

אורגיל: לפני מספר שנים מצאתי חבילת צילומים זרוקה ברחוב, בכולם נראו דמויות של גברים בטיול אי שם ביערות.

חלק מהדמויות נראו לי אובדות עצות, מכמירות לב ואחרות נראו מאיימות ומאוד מרוכזות בעצמן. הנופים הזכירו לי ציורים מתוך ספרי אגדה, רציתי לשלב אותן בנופי ארץ ישראל האידיאלים  – בתים נמוכי קומה ועצים מוריקים. הנופים מופיעים בציורים ויוצאים מתוך הנופים המיוערים ולעיתים משתלטים על הנוף כולו. הגברים בציור, בין אם מאיימים או אובדי עצות, נמצאים בתוך סצנה שהיא תמיד רגע לפני הדרמה הגדולה, רגע לפני האירוע שמשנה את פני הדברים. זאת כמו סצנה מסרט, העלילה לא תמיד ברורה אבל הסיפור שם, עם גיבוריו וגיבורי המשנה שלו. אני מתחילה לעבוד מהצילום, ברישום מהיר ולא מחייב ויציאה משם לעבודה ספונטנית.

מיכל אורגיל

מיכל אורגיל

בתערוכה יוצגו עבודות חדשות של שתי האמניות לצד עבודות קודמות, או המשכים לסדרות קודמות בוידאו, צילום וציור. פורמט התערוכות המשותפות של מכון אלפרד יוצר מסגרת מאתגרת עבור האמניות ועבור המקום, שמנסח אמירה אמנותית בכך שהתערוכה מוגדרת כמשותפת ולא כשתי תערוכות יחיד. החיבור התמתי ברור: ליליאנה מייצרת סדר ויזואלי מתוך הכאוס ברשת, ומיכל מתריעה על הסדר היפה הזה, שיכול לקרוס בכל רגע.